Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





maandag 6 november 2017

Yeah, de winter is begonnen!



Vanmorgen vroeg vanuit een raam. Ook het meer ligt dicht en dus sneeuw er op.

Het zou erom hangen zeiden de weerberichten, het zou of sneeuw of regen geven.
Hier werd het sneeuw, grote vlokken, het begon zondagochtend en ging door tot maandagochtend een uur of drie. Tussendoor was het ook wel eens even een poosje droog. Het ging niet over in regen, wat ook nog had gekund. Vandaag sprak ik Tineke, hemelsbreed woont zij 50 km naar het oosten, bij haar viel het in de vorm van regen en noemde ons 'mazzelaars'. Ja, zo zien wij dat hier, heerlijk dat er sneeuw ligt. Veel beter dan het voortdurende saaie herfstweer. Het is zo prachtig en ook geeft zoveel meer licht in huis.
 
 


We hadden al een keer eerder een beetje sneeuw gehad, maar dat stelde niet veel voor en was na een dag weer weg. Zag er ongeveer zo uit:
 
 
Een afbeelding van werk van Lennart Helje
 

Ik gebruik nog eens een afbeelding van Lennart Helje, niet eens een van de mooiste, maar deze past in m'n verhaal. Wil gewoon nog eens de aandacht vestigen op deze geweldige kunstenaar waar ik al eens over schreef, dat kan je HIER (klik) nog lezen. Of geef zijn naam in bij Google afbeeldingen om een idee te krijgen van zijn werk.
Ik ben er in elk geval helemaal weg van.
 
Jammer nu voor de eekhoorns deze laag sneeuw, de hele week maakten ze ruzie hier voor het huis op en om de voederplank. De hele week verstopten ze massa's zonnepitten in het gras.
Omdat het 's nachts al vroor was ik een dag of tien geleden begonnen zonnepitten te verstrekken. Voor de vogels eigenlijk. Het zijn echter drie eekhoorns die de baas willen spelen over de zonnepitten. Voor de vogels heb ik maar een pijp met pitten opgehangen, anders komen ze niet aan bod. Het lijkt wel een voorstelling met de eekhoorns die ik de pitten natuurlijk ook best gun.
En ruzie dat ze maken om wie er op de voederplank mag! En dan met bolle wangen naar de grasmat en de pitten verstoppen. Echt zo'n schattig gezicht. Ik vergat eens een dag bij te vullen en toen zag je ze zoeken in het gras. Ik weet van alle drie inmiddels in welke boom ze wonen. Dit omdat ze regelmatig achter elkaar aan zitten en de verliezende vlucht dan in "zijn" of "haar" boom.
Afijn, al die zonnepitten in het gras liggen nu dus onder zo'n 10 - 12 cm sneeuw. Zullen de woelmuizen weer blij mee zijn komende winter, die maken hele gangenstelsels onder de sneeuw.
Toen ik vanmorgen de foto maakte uit het raam was een van de eekhoorns erg boos dat ik voor het raam stond. Ik kon het zien aan zijn opgewonden houding (staart) en ik weet dat ze er dan ook geluid bij maken. Waar is de schuwe eekhoorn gebleven :-).
 
 
Dag boze eekhoorn :-)
 
Afgelopen zomer is er tijdens een storm een eekhoornnest uit Pinus (klik) gevallen. Erg sneu voor de eekhoorn(s), maar nu kon ik zo'n nest eens heel goed bekijken. Wat een mooi bouwwerk en wat groot! Zeker zo'n 40 cm groot en enigszins rond. Gemaakt van dode takjes en baardmos (wat hier veel in de bomen groeit/hangt).
 
Afijn, zondag ben ik lekker aan het bakken geslagen terwijl de sneeuw viel. Ik was erg in m'n sas.  Omdat dit bericht wel erg lang wordt als ik hier ook nog recepten ga delen, bewaar ik die tot het volgende bericht. Dat bericht zal niet zo lang op zich laten wachten als dit bericht, dat beloof ik.
 
Gon