Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 25 juni 2015

Waterschade in 'gäststugan'




Ik schreef dat ik zou vertellen over de waterschade in het gastenhuisje.
Wel het is eigenlijk een heel verhaal...

Vorig jaar zouden de eerste gasten komen en de stuga was nog in de 'winterstand', d.w.z. dat het water afgesloten is e.d. Ik zou hem dus zomerklaar maken, alles even nalopen, al het linnen- en beddengoed er weer neerleggen en het water weer aansluiten. Ik had de kraan, die niet in het huisje zelf zit, weer opengedraaid en had de bahco die ik erbij nodig heb weer naar de werkplaats gebracht. Alles op m'n dooie akkertje, helaas, want toen ik weer in het huisje kwam stond de vloer in de woonkamer/keuken helemaal blank, het water stroomde onder de aanrechtkastjes vandaan.
Snel de bahco gepakt en teruggerend om de kraan weer dicht te draaien. Naar het huisje gerend en alle badlakens in het water gelegd, in emmers gedaan en daarna verder gaan dweilen en drogen. 
Lars-Gunnar gebeld, de loodgieter, hij kon gelukkig snel komen, zodat we de gasten niet af hoefden te zeggen. Het bleek dat, hoewel we de leidingen altijd doorblazen met de compressor, er in een bocht toch een klein beetje water moet zijn blijven staan, de bocht hing ietsje lager. Gek, we doen het al jaren zo. 
Gerepareerd dus en alles leek oké.
In oktober kwam zelfs mijn vriendin Silvia uit Nederland met haar dochtertje en verbleef ook in het gastenhuisje. Niets aan de hand zo leek het. 

's Winters zit ik zelf geregeld in het huisje, heb er dan mijn naaimachine staan, de vaste tafel is er uitermate geschikt voor en ik kan dan alles zo achter me laten liggen. Ik kan de verwarming aandoen, maar dat doe ik niet, ik gebruik de houtkachel, gezellig en heerlijke warmte. Het is er altijd snel op temperatuur, het huisje is erg goed geïsoleerd. Het is van 1985 en altijd goed onderhouden.
Afgelopen winter ook nog niets gemerkt trouwens.

Toen kwam ik er in april om weer eens poolshoogte te nemen en ik vond de naden in de vloer zo bol staan. Peter erbij gehaald, hij dacht dat je die naden altijd al zag. Een week of twee later kwam ik er weer en ik voelde dat de vloer bij de keuken zacht was. 
Een paar dagen later zakte ik er als het ware doorheen. 
Afijn, in gedachten zagen wij onszelf de vloer verwijderen en er een nieuwe in leggen. 'Dat kan ik best!' dacht ik. Tot iemand hier ons adviseerde de verzekeringsmaatschappij in kennis te stellen. 
Je gelooft het misschien niet, maar dit was nog totaal niet bij ons opgekomen!
Ik heb dezelfde dag de polis er nog bij gepakt en via de site van Folksam de schade gemeld.
Er kwam een automatisch antwoord dat het wel even kon duren eer er iemand contact zou opnemen want het was druk met de waterschades. Ja, wel logisch na de winter. 
De winters die hier streng zijn.

Het was dus een verrassing toen ik de volgende dag de telefoon aannam en een schade-expert zei dat hij maandag zou bellen hoe laat hij dinsdag zou komen. 
Hij kwam, liep rond met een vochtmeter en andere apparatuur. Een paar dagen later zat er een rapport in de vorm van een pdf document in mijn mailbox van elf pagina's. Foto's, afmetingen, afbeelding met waar het vocht zich bevond en alle bevindingen. 
Hij had bij zijn bezoek hier al verteld dat gezien de verzekering die wij hebben de schade voor 100% vergoed zou worden zonder eigen risico wanneer de schade veroorzaakt zou zijn door lekkende waterleiding of riolering. Niet als de schade kwam door bijv. grond- of smeltwater.  
Zeil of andere vloerbedekking moeten we zelf voor 80% betalen omdat het ouder is dan, ik meen, vijf jaar. Åldersavdrag noemen ze dat. Oké, daar is goed mee te leven.
Maar ondanks dat het haast wel van de lekkage van vorig jaar moest komen, was het toch erg spannend wat er tevoorschijn zou komen!
Folksam werkt samen met Byggtjänst = bouwonderneming, zitten door heel Zweden, ook bij ons in het dorp. Folksam geeft Byggtjänst opdracht tot een onderzoek, het verwijderen van de vloeren, te beginnen met de kamer/keuken. Alles gaat buiten je om, men komt en gaat onaangekondigd en vertelt je niets, tenzij je erom vraagt. 
Een brandende vraag was bijvoorbeeld wie er voor deze kosten van de bezoeken van Byggtjänst, de container, het slopen van de vloer(en) opdraait wanneer het dus niet door de lekkage komt, maar door grond- of smeltwater. Tja, dat wist het opperhoofd van Byggtjänst niet. Krijg je toch wel pijn in je buik hoor!

De vloer was eruit en Lars-Gunnar (loodgieter) werd gestuurd. Die moest zijn bevindingen melden bij Byggtjänst. Ja, het kwam door de lekkage van vorig jaar, alles is achter/onder het aanrecht onder de vloer gelopen. Alle vloerplaten waren zacht, aan de onderkant beschimmeld en op de balken zat een dikke witte schimmellaag. 
Oké, gelukkig!


Een vaste kast in een hoek, inmiddels zwevend.

Zodra ik iemand zag, of Peter, zorgden we dat we er als de kippen bij waren, want ze melden zich dus niet. Gaan ervan uit dat het huisje van het slot is. 
Er moest iemand komen om een monster te nemen van de schimmel, moest onderzocht worden in een laboratorium. Ook werd de slaapkamer, de hal en douche/toilet gemeten. Vloeren moesten er ook uit. Alle vloeren zijn eruit. Het onderzoek van de schimmel wees uit dat het geen gevaarlijke schimmel was. 


Hier waren ooit toilet en wastafel op aangesloten en verderop de douche.

Vandaag hoorde ik weer autodeuren dichtslaan, er stond een raam open, anders kan het zomaar aan je voorbijgaan. Daar waren ze van de 'sanering' en ze hebben een 'droogapparaat' neergezet. De betonnen vloer die onder de balken en isolatie ligt moet eerst droog natuurlijk. Hij lijkt droog, maar dat schijnt het dieper niet te zijn. Het apparaat heeft ook een soort uitlaat die ze hebben aangesloten op de afvoerpijp van de wasemkap. Zelfs de stroomkosten voor deze energievreter worden vergoed.


Een droogapparaat (torkning = drogen/droging)

Dus alles waar schimmel op of aan zat is afgevoerd met een container, de balken, de vloerplaten, ook alle glaswol (twee dikke lagen) is verwijderd. Alles weg. Alleen nog een betonnen ondervloer en muren. De keuken staat in een garage. De inventaris had ik na het bezoek van de schade-expert naar het andere oude gastenhuisje gebracht dat we niet gebruiken. Ja, meer als opslagplaats omdat het erg oubollig is.

Nu is het vakantietijd en is heel Zweden op vakantie, dus nu kan onze vloer mooi drogen. Bij Byggtjänst werken er altijd mensen door, dat is bijzonder hoor! :-) 
We zien het wel, laten het maar over ons heen komen. Alles wordt voor je geregeld. 
En netjes! Nog geen latje of stukje glaswol vind je op het erf, petje af!


Zo zagen alle balken eruit.

De meeste balken waren al met de 1e container mee, dit is de 2e. 

En wat een geluk dat wij onze verzekering twee jaar geleden van een eenvoudige verzekering omgezet hebben naar 'villa stor'! Een uitgebreide verzekering dus, vandaar ook zelfs geen eigen risico. Voor deze verzekering moet je huis wel elke vijf jaar gekeurd worden. Dat is toen ook gebeurd en goed bevonden. 

Wat een verhaal hé?! Ik hoop dat je het geduld had om het uit te lezen :-).

Maar goed, alles wordt helemaal hersteld en wel naar de eisen van deze tijd. D.w.z. dat bijv. zeil moet doorlopen onder het keukenblok en zelfs door moet lopen tegen de muur, zeker zo'n 10 cm. Wanneer je een andere vloer wenst, bijv. hout of laminaat, moeten er onder alle aan- en afvoeren bakken worden gemaakt.
Wij hopen in elk geval volgend jaar weer gasten te kunnen ontvangen. Dan zal ik ook de blog van de stuga weer online zetten.

Er kwamen vragen waar de muziek blijft, oh ja, gewoon vergeten, sorry. Deze keer geen nummer uit Croissantje. Omdat Thé Lau gisteren is overleden wil ik graag een nummer laten horen wat ik altijd erg mooi heb gevonden, net als veel andere liedjes. 
Een live uitvoering:




Ik wens jullie een goed weekend!

Gon