Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 6 juni 2015

Grijze koppies en chocoladeballen




Vandaag is het nationaldagen, de Zweedse nationale feestdag die nog niet eens zo lang bestaat. Pas in 2005 werd deze dag tot een officiële nationale feestdag verklaard. 
HIER (klik) kun je dat lezen.

Het is juni, al zou je het aan het weer nog steeds niet zeggen. Het wil maar niet met de temperatuur dit jaar en het is ook veel te nat. Bij een zonnige dag weet je van gekkigheid niet wat je nu buiten het eerste wilt doen. Genieten? Ramen lappen? Gras maaien? Wieden? Erop uit? Hout zagen/kloven? In elk geval koffie drinken en je broodje eten buiten. Zo'n dag is dus altijd te kort.
We hopen dat het snel eens beter wordt, niet alleen voor onszelf, maar voor iedereen, ook voor al die grijze koppies. 

Juni is namelijk dus ook de maand van de grijze koppies, de maand bij uitstek voor de jongere oudere gepensioneerde Nederlanders, maar uiteraard ook van andere nationaliteiten als Zweden, Noren, Denen, Duitsers (deze nationaliteiten voornamelijk naast Nederlanders) om alvast noordwaarts te gaan om te genieten van de rust, de natuur, prachtige vergezichten om van te watertanden. Zelfs om naar de Noordkaap te gaan. Je kunt er niet vroeg genoeg zijn voor midsommar om met eigen ogen te kunnen zien dat de zon dan echt niet onder gaat!


De Noordkaap, zie je al die mensen staan?!


Je herkent ze vrij makkelijk de Nederlanders, niet alleen aan de grijze koppies achter de ramen van hun camper of auto met caravan. Want al is het natuurlijk geen gouden regel en zijn er heus ook anderen dan alleen Nederlanders met fietsen achterop, de Nederlanders toch wel heel vaak. 
Dus Peter zei het weer van de week: 'Ze zijn er weer hoor Gon, de grijze koppies!' 
Leuk wel, zelf is hij de laatste tien jaar ook van kleur verschoten van zwart naar grijs om van mezelf niet te spreken. Nee, dat houd ik liever voor me dat ik er met regelmaat een kleurtje in smeer.
Nee, wij voelen ons niet als zouden we ook horen tot deze groep mensen ha, ha. Maar ik moet wel bekennen dat ik het goed aan m'n lijf begin te merken, al ben ik nog niet met pensioen hoor!

Hebben jullie dat ook wel eens zo met je blog (als je er al een hebt)? In ene weet je even niets en vind je het voor jezelf een drama dat je even niet kunt schrijven. En dan in ene komt er van alles boven borrelen. Zo wil ik in ene ook schrijven over keuzes moeten maken, over de waterschade in ons gastenhuisje/zomerhuisje, over muziek, over het schoonmaken van een houthok en wat je daarover zou moeten weten, over van alles. Sommige dingen ben ik alweer kwijt, maar die komen hopelijk wel weer boven. Ik zou het ook gelijk op moeten schrijven. 

Vandaag nog even naar een loppis geweest, een gelegenheidsloppis (nationaldagen) om het zo maar te noemen. Het stelde niet veel voor. Na thuiskomst was ik wat aan het rommelen en wilde o.a. de bus met havervlokken bijvullen. Hij was leeg. Een nieuw pak 'havregryn' gepakt en ik keek zo eens op de achterkant. 'Hé, dat lijkt me een leuk, lekker en makkelijk recept!' dacht ik. Met een kwartiertje was het al klaar en eetbaar! 
Peter had niets gemerkt en dus hield ik het hem voor bij de thee en kreeg een reactie als: 'Wat lekker Gon, heerlijk!' Dus besloot ik het recept met jullie te delen.
Het zijn Zweedse maten in deciliters en lepels, op de boter na. Op mijn receptenblog staat geschreven over deze maatvoering in de rechter kolom. 

Chocoladeballetjes

nodig:
3 dl grove havervlokken (dus geen fijne havermout)
1 ons boter op kamertemperatuur
1 dl suiker
2 eetlepels cacao
1 theelepel vanillesuiker
2 eetlepels sterke koude koffie
gemalen kokos om de balletjes doorheen te rollen

Zo doe je het:
Meng de boter en de suiker goed met een vork. Daarna alle andere ingrediënten (dus niet de kokos!) er doorheen werken tot je een soort deegje hebt. Wat gemalen kokos op een soepbord doen, balletjes vormen en door de kokos rollen. Ik maakte ze ongeveer ter grootte van een bitterbal. 
Daarna de balletjes op een plat bord op laten stijven in de koelkast. In een goed sluitend trommeltje in de koelkast bewaren. 
Als ze daar tenminste de kans nog toe krijgen hé, om bewaard te worden J

Misschien denk je later wel eens: 'Ik heb dat of dat recept eens bij Gon gezien, waar stond het ook alweer?' Weet dat ik een recept altijd ook op m'n blog KOKKERELLEN (klik) plaats. Via de 'knop' in de balk bovenaan kun je daar ook altijd in komen (derde van rechts). 

Een mooie zondag!

Gon