Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





woensdag 11 december 2013

Eenvoud


* zie onder


Op kerstavond 2011 schreef ik in een lang bericht o.a. dit:

De donkere dagen voor kerst. Wat donker? Het is helemaal niet donker! Kerstmis is het feest van het licht, ik zie overal licht! Ik vind het helemaal niet donker en somber. Ik geniet altijd enorm van de kersttijd. Ik houd heel erg van die kneuterige gezelligheid. Van een kerstboom met oude versierselen. Van lichtjes en van kaarsen. Van het gezellig maken in huis. Van de sfeer hier buiten. Van de manier waarop de Zweden hier in het noorden nog traditioneel kerst vieren. Ik bedoel hiermee niet alleen hun manier van vieren, maar ook wat er zoal te koop ligt in de winkels hier om ons heen. Het is net of ik ver terugga in de tijd. Het is net of ik weer een klein meisje ben dat nog bij haar ouders woont. Hadden wij met Kerstmis ook geen mandarijnen, noten die je nog moest kraken, vijgen en dadels? Zakken met noten staan hier in de winkels, grote zakken met een schep erin. Ja, alles wat ik in de winkels zie, doet mij aan m'n jeugd denken. Alsof de tijd heeft stilgestaan hier.

Twee jaar verder en nog steeds verbaas ik me over de eenvoud van het kerstfeest vieren hier in Jämtland. Ik bedoel de eenvoud in materiële zaken, want verder is het kerstfeest hier, evenals midsommar, een enorm populair feest. Zo las ik in een Zweeds woon- magazine uit de maand november van twee jaar geleden het volgende. Een Zweeds magazine, dus niet speciaal geënt op het noorden, maar op heel Zweden...

Kerst komt er weer aan, maar er zijn al dingen die je alvast kunt doen!

  • Nu is het licht ’s avonds op z’n mooist, de sterren fonkelen en glanzen. Ga als het helder is eens naar buiten, neem een sterrenkaart mee en richt je blik omhoog. Het duurt ongeveer tien minuten voor de ogen gewend zijn, maar dan! Vind de Gordel van Orion, de Grote Hond met de ster Sirius en het sterrenbeeld Stier die de hemel in december domineren. *
  • Mandarijnen en sinaasappels lichten op in het donker. In het winterhalfjaar zijn ze extra lekker en zitten natuurlijk vol met vitamines. Vul een grote schaal tot de rand met citrusvruchten of vul er meerdere. Geeft gegarandeerd energie zowel aan het huis als aan zijn bewoners!
  • Heb je een bos in de buurt, pluk dan wat twijgjes van de bosbes en zet ze op water. Na enkele dagen komen de kleine blaadjes en even later de kleine paarsroze bloemetjes om je eraan te herinneren dat de lente echt wel weer komt.
  • Weg met het oude en kom op met het nieuwe! Vind een goede plaats voor de nieuwe familieagenda en schrijf er alles in wat je wilt onthouden. Het is heerlijk om al door het nieuwe jaar te bladeren en er nu al de verjaardagen, feesten en vakanties in te schrijven.

* Bovenstaande sterrenkaart is slechts ter illustratie. 
Voor een actuele sterrenkaart kun je HIER kijken en zelfs een interactieve sterrenkaart opvragen. Voor Zweden heb ik o.a. een leuke site gevonden van een astronomische club in Norrköping, je kunt HIER kijken.

Nu is er hier in Jämtland geen lichtvervuiling en hoeven je ogen niet eens 10 minuten te wennen. Eigenlijk zie je alles meteen. In Nederland kwam ik uit de Randstad en zag altijd veel licht, licht van Schiphol, licht van de bloemenkassen van Aalsmeer en Kudelstaart en ga zo maar door. Ik wist dan ook niet wat ik zag toen ik hier de eerste winter de sterrenhemel zag!!!

Wel, misschien zit er een leuke tip voor je bij.
Nu sluit ik met het tweede deel van het kerstverhaal
 dat ik geplaatst heb onder het eerste deel en dat vind je HIER.