Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 1 juni 2013

Frezen

Nee hoor, geen schrijffout, ik vrees niet maar ik heb het aardappellandje, dat Clas al geploegd had, afgelopen week gefreesd. Het was nog best zwaar. Ik had het al wel eens gedaan, maar toen was het niet geploegd. Dat was in het najaar toen alles geoogst was. Maar nu dus door die bonken heen werken. Ik had er knap spierpijn van. Ik wilde perse niet dat Peter het zou doen, moet enorm waardeloos zijn om met een beenprothese door zo'n ongelijk land te lopen achter zo'n machine die maar vooruit wil.
Ik deed het 's morgens op een tijd dat het landje in de schaduw ligt van een paar bomen, het was al zo warm.


Vakwerk!  :-))

Sinds we hier zijn (14 mei) hebben we mooi weer gehad. Geen spat regen en overwegend zonnig. De laatste week was warm en de laatste dagen helemaal. Gisteren las ik 27 graden in de schaduw! Door het mooie weer konden we veel doen en in het voorjaar is er natuurlijk veel te doen. Alles wat ik heb gezaaid komt goed op. De aardappels zitten ook al in de grond, de dag na het frezen gedaan. Vorig jaar was de oogst slecht. Het voorjaar van toen is ook niet te vergelijken met dit warme voorjaar. Toen was het juist erg koud en in juni was de grond eigenlijk nog niet genoeg opgewarmd om ze te poten. Nu met de koeienmest er op en alle goede zorgen :-) verwacht ik er veel meer van. Of er moet nu een waardeloze zomer volgen.
We zullen wel zien.

Vogelkers

Vandaag was het ook nog mooi weer. Peter trakteerde me op een mooi ritje. Afgelopen winter ontdekte ik dat er ten westen van Norråker een stroomversnelling moet zijn in the middle of nowhere. Storfallet heet hij. Als ik op internet afbeeldingen zag leek de grootte me eerlijk gezegd wel meevallen (stor = groot). Toch wilde ik er graag een keer naar toe. Vandaag dus. Laat er nu uitgerekend daar een onweersbui over ons heen komen. Er was ook niet veel water in de stroomversnelling, Ove had het al voorspeld. Afgelopen winter was er te weinig sneeuw in de bergen volgens zijn zeggen en dus zou het wel tegenvallen. Zelfs in Tåsjön, het grote meer, is het waterpeil zeker anderhalf tot twee meter lager. Natuurlijk wordt er veel door de mens geregeld i.v.m. de waterkracht- centrales. Hieronder nog een paar foto's van de omgeving van Storfallet nabij Norråker waar je 's zomers heerlijk schijnt te kunnen zwemmen en picknicken. Ik kan het me helemaal voorstellen! Als je op een foto klikt wordt hij vergroot. 

Loopbruggetjes naar Storfallet






En het zou Zweden niet zijn als er geen schuil- / grillhut zou staan! Vandaar uit maakte ik de foto die nu bovenaan de blog staat.