Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 17 februari 2013

Moorkoppen en Mam


Vandaag in mijn moeder jarig, ze is 83 jaar geworden.
Een moeilijke dag voor mij. Ten eerste omdat ik er niet bij kan zijn en ten tweede omdat ik mijn moeder mis. En ik mis haar al heel lang, ondanks dat ik haar met regelmaat zie. Want ik schreef het al eens eerder, ze is er nog wel, maar ze is er niet. Het is al meer dan tien jaar geleden dat de diagnose luidde ALZHEIMER. Als een mokerslag kwam die diagnose waar we al bang voor waren.
Voor vandaag heb ik bloemen besteld en heel veel gebakjes. Er moeten moorkoppen bij zijn, want dat was altijd het lievelingsgebakje van mijn moeder. Maar het kan zo maar zijn dat ze totaal niets meer heeft met een moorkop, alles is anders. Alles is weg.
Het is met geen pen te beschrijven, het verdriet van deze slopende ziekte, het telkens opnieuw een stukje kwijt raken tot er niets meer is.

Lang geleden, mijn moeder in de tijd
dat ze nog verkering had met mijn vader
 
Van vrienden kreeg ik vandaag een gedichtje dat ze gelezen hadden in een weekblad. Heel erg bedankt daarvoor M&A, ik zou het zelf geschreven kunnen hebben:


Ze is er wel, ze is er niet
Niets meer wat ze nog echt ziet
Loopt een beetje doelloos rond
En verstopt dan wat ze
zojuist vond

Ze herkent me wel of toch
weer niet
Dan ben ik haar zus en
ze geniet
In haar ogen een lege blik
Zo ver weg dat ik bijna stik

Zo dichtbij en zo ver weg
Niet meer horend wat ik zeg
Het is wat nooit went
Maar mijn moeder is
echt dement.



Ik blijf zielsveel van haar houden
Tot de laatste dag
Ik verlaat haar niet
Zij verliet onbewust mij
Dag lieve Mam...
Wat houd ik ontzettend veel van je!