Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 21 januari 2012

Relax met het noorderlicht!

Al zo lang we hier wonen verlang ik er erg naar om het noorderlicht eens met eigen ogen te zien. Het is zeker mogelijk het ook op deze hoogte in Zweden te zien. De kans is 's winters natuurlijk vele malen groter, omdat het 's zomers alsmaar licht is. Om de kans het te zien te vergroten, heb ik al snel de voorspeller op mijn blog gezet. Inmiddels kijk ik daar zelden meer op, omdat ik me heb geabonneerd op het zgn. Auroral Alert. Daar geef je je emailadres en je positie op en dan krijg je vanzelf een mailtje als het voor jou zichtbaar zou moeten zijn. Inderdaad, zou moeten zijn. Ik heb al heel wat 'Alerts' ontvangen. Ik heb het noorderlicht nu, in onze derde winter hier, nog steeds niet gezien. Je gelooft het bijna niet, maar steeds sneeuwt het op die momenten. Ik denk dan altijd aan die Noorse trollen in de bergen verderop. Die nare wezens doen dat natuurlijk om mij te plagen :-)). Zo zou ik het ook vanavond ruimschoots moeten kunnen zien. Helaas, het sneeuwt. Ik moet me dus nog steeds behelpen met beelden van bijvoorbeeld YouTube.

Vandaag heb ik een juweeltje gevonden. Niet dat het noorderlicht op dit filmpje nu zo bijzonder spectaculair is, ik heb er gezien die veel spectaculairder zijn. Maar in dit geval vind ik de combinatie met de muziek zo bijzonder. Jerry Porsbjer filmde het noorderlicht op de ware snelheid, dus niet versneld zoals zo velen. Het is gefilmd in een maanverlichte nacht in maart 2011, in Moskosel (zijn woonplaats), Lapland, Zweden. Een van zijn beste vrienden, Ronald Vikström, componeerde en speelde de muziek voor dit filmpje. Ik vind het een bijzondere combinatie. Op zichzelf staand zijn ze allebei erg mooi te noemen, maar samen lijkt het of ze voor elkaar gemaakt zijn, de beelden en de muziek. Mij raakt het tot op het bot zeg maar. Dat zal niet voor iedereen hetzelfde zijn. Als je het probeert weet je het. Neem even vier minuten tijd voor jezelf en geniet. Het liefst met een goede koptelefoon op je hoofd en op volledig scherm (rechts onderin het schermpje voor degenen die dit niet weten).



Wil je iets meer spectakel, dan kun je deze bekijken, is ook in Moskosel in Lapland opgenomen, ook op ware snelheid door dezelfde filmer.





Ik hoop dat je er net zo van geniet als ik. Een fijne zondag alvast!