Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





maandag 7 november 2011

Vriendinnen


Zaterdag 5 november. Mijn wekker loopt af om 06.00 uur. Ik kan moeilijk wakker worden en draai me nog even om, wetend dat de wekker (van mijn mobieltje) om 06.15 uur weer zal aflopen, uitstel van executie dus. Om 06.15 uur sta ik zuchtend op. Oef, ik lag nog zo lekker. Ik kleed me aan, tut me op, eet een boterham en maak er ook wat klaar voor onderweg. Nog even met de hond uit, dan kan Peter voorlopig lekker uitslapen. Een bakkie koffie, het wakker worden lukt nog niet helemaal. Om 7.40 uur rijd ik weg. Ik wil uiterlijk 10.00 uur in Aalsmeer zijn. Ik heb het best naar mijn zin in de auto. Ik rijd over Wolvega, Kuinre, Emmeloord, Lelystad, Almere, Amstelveen. Geen file! Wat heerlijk op de weg op een vroege zaterdagochtend! En het is zulk prachtig weer. Ik heb een nieuwe CD gekocht. De cd van De Dijk met Solomon Burke. Die had ik nog niet. Die reist vandaag mee natuurlijk. Kan ik zo hard draaien als ik wil en zo vals meezingen als ik wil. Heerlijke cd. De Dijk met Soul! Nummer vijf heb ik wel 10 keer gedraaid denk ik. Nummer vijf heet “More Beauty” en is echt een nummer voor in de auto. Solomon Burke die inmiddels is overleden. Ik denk weer aan de tijd waarin we regelmatig naar optredens van De Dijk gingen. Altijd super gezellig en leuk! (hè Suzan?!!) Ja, ik ben nog van de oude stempel met mijn CD's. Natuurlijk download ik ook wel eens wat. Maar goed, het reed zo snel dat ik al om 09.15 uur de afslag bij Plein 1960 in Amstelveen nam. Ik ben op weg naar Anna. We hebben een “meidendag”. Yvonne, Tonia, Anna, Ria, Ingrid, Anneke en ik. Het is een jaar geleden dat ik ze zag. Ik ben om 9.30 uur bij Anna. Beetje te vroeg, zal ik nog even langs mijn moeder gaan? Nee, toch maar niet, is niet genoeg tijd over, ik ga aan het einde van de middag wel bij haar langs. Anna zet lekker even koffie voor me. We verzamelen en gaan met z’n 5-en naar Tonia. Ze woont met haar man in Alphen a/d Rijn en is onlangs verhuisd. We gaan hun nieuwe stek bekijken, drinken bij Tonia koffie en gaan dan Alphen in en lunchen gezellig ergens. We zijn naar een gezellige markt geweest, hebben dus lekker geluncht en vooral bijgekletst. Jammer dat Ingrid er vandaag niet bij kon zijn. We kennen elkaar veertien jaar, wij GYTARIA! (De eerste letters van onze voornamen). Veertien jaar, de jongste van ons was toen 29 en de oudste 61 jaar. Van het leeftijdsverschil hebben we nooit ook maar iets gemerkt. We deden een cursus, een assertiviteitscursus, dat was toen een hype. Ik zag de advertentie destijds in de krant en besloot er naartoe te gaan. Ik dacht toen dat ik dat nodig had. Ik was niet weg van de cursus. Natuurlijk waren wij allemaal veel te aardig en lief en natuurlijk moesten we veel meer van ons afbijten. En wat me vooral tegen de borst stuitte was dat ze (de maatschappelijk werkster die de cursus gaf) steeds maar herhaalde dat dat allemaal de schuld was van onze ouders, want we moesten zgn. een braaf meisje zijn. Daar moeten ze bij mij niet mee aankomen. Ik had geweldige ouders en een geweldige jeugd. Nee, ik heb eigenlijk niet veel aan de cursus gehad. Achteraf vind ik ook dat ik hem niet nodig had, ik vind het best zoals ik ben. Wat wel heel leuk is aan de cursus is dat we zo goed met elkaar konden opschieten. Zo goed dat we toen hebben afgesproken elkaar te blijven zien. Geheel vrijblijvend. Een paar keer per jaar. Heb je zin dan kom je, heb je geen zin dan kom je een keer niet. En steeds weer verheugen we ons er allemaal op als we weer afgesproken hebben. Echt een leuke “club”. Geen afgunst, geen verwijten, geen veroordelingen, veel begrip, lief en leed gedeeld. Lieve meiden, het was weer een ontzettend leuke dag gisteren. Blij dat ik er dit keer weer bij kon zijn. Ik zie jullie komend voorjaar weer. GYTARIA is echt bijzonder!
Ik ben daarna dus nog naar mijn moeder gegaan, ze was de eettafel aan het schoonvegen met haar vest. Even lekker bij haar gezeten hand in hand en wat gedronken samen. Op de terugweg was het alweer donker en ik was een half etmaal later weer thuis.