Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 14 augustus 2011

Wij zijn naar Stekenjokk...........


Geleende foto, er zal nu minder of geen sneeuw liggen.
Stekenjokk is doorgaans pas in juni bereikbaar, eerder
is de pas niet open i.v.m. nog aanwezige sneeuw.

Hier werd vroeger zilver en sulfur gewonnen (foto vorig jaar)
Zondag 14 augustus, we zijn naar Stekenjokk. Vorig jaar waren we er ook in augustus en we vonden het bijzonder. De rit is ook mooi. Het is wel vroeg uit bed en weer laat thuis, maar dat hebben we er voor over.
We komen langs nog meer mooie dingen, bijvoorbeeld watervallen. Veel tijd om ook nog andere dingen op te zoeken is er niet (bijv. zeer oude bijzondere kerk), maar er is niet veel slaapplaats onderweg op een zodanige afstand van huis dat het de moeite loont te overnachten. In het hotel in Gäddede, waar we dan wel zouden willen overnachten mag de hond niet, wel in een van de prachtig gelegen stuga's die bij het hotel horen, maar de bedden waren daar zo ontzettend slecht, dat we daar geen 90 euro en een zere rug voor over hebben. Dus dan maar in één dag. Ik hoop dat het zonniger is dan vorig jaar, i.v.m. het foto's maken. Ik ben immers alle foto's die ik vorig jaar in augustus en september maakte kwijt door een crash. Alleen de foto's die op mijn blog staan heb ik dus nog.
Nu is het nog ongerept daar op Stekenjokk, maar er is inmiddels een vergunning afgegeven aan een bedrijf om te mogen zoeken naar koper, zink, zilver, lood en goud. Vroeger is er ook zilver en sulfur gewonnen, maar dan is al weer even geleden, tot 1988. Men hoopt klaar te zijn met de werkzaamheden en dus een draaiende mijn te hebben is 2015, die naar men hoopt 700 banen zal geven. Bah, wat zonde, kan je je voorstellen hoe het er dan uit komt te zien? Dus beste mensen, IK HOOP DAT ZE NIKS VINDEN, HA, HA. Nu zijn we nog even aan het genieten van de ongerepte natuur op Stekenjokk. Tot later ......