Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





woensdag 13 juli 2011

Poppenbank

klikklik en zie "de meisjes" groot, mooie koppies!


Deze bank kregen we van het echtpaar waar we dit huis van kochten. Hij staat onder het raam in de eetkamer/keuken. Ik was er hartstikke blij mee. Hij was toen al wit, maar de bekleding op de klep (zitting) was vies. Ze hadden nog kleine kinderen, dus begrijpelijk. Bovendien hadden ze de bekleding ook om de zijkant van de klep gedaan, waardoor hij met geen mogelijkheid meer open kon. Het is juist handig om er dingen in te doen die je niet zo vaak nodig hebt, al heb ik er nog steeds niets in zitten. Vorige week heb ik met veel moeite de klep eruit gekregen en hem lekker buiten op de tuintafel van de vieze bekleding ontdaan en dit nieuwe rode stofje (met roosjes) erop gemaakt. En dus niet om de zijkanten van de klep. Ook heb ik de twee antieke poppen eindelijk voor de dag gehaald. Mijn moeder kocht ze ooit. Ze was gek op antieke poppen en beren. Omdat ze alles kon missen kreeg ik deze twee poppen al lang geleden. Ik baal dan ook enorm dat de pop met de rode jurk tijdens de verhuizing haar ogen is "verloren". Dat wil zeggen, ze liggen in haar hoofd en ik kan er met geen mogelijkheid bij, het hoofd is rondom dicht verder. Dus ook onderaan de nek. Als er een lezer(es) is die een goede poppendokter weet, houd ik me aanbevolen. Dan gaat ze komend najaar mee naar Nederland voor doktersbezoek. De jurkjes van de poppen zijn erg oud. Het rode jurkje heeft zelfs plekken van "vergaan". Maar ze horen bij de poppen en dus moeten ze het er maar mee doen. Ik ben ook niet handig genoeg ze na te maken. Alhoewel, of............heb er het geduld niet voor. Misschien ook niet eens leuk. 
Afgelopen maandag zijn we naar Rossön geweest, gras gemaaid voor en bij Kerstin. Althans Peter maait dan twee uur op zijn zitmaaier en ik maak een wandeling met de hond (het is daar fraai wandelen) en ga daarna gezellig bij Kerstin kletsen. Het was erg warm weer en Kerstin had zo'n buitenschommel. Zo'n ding waar je met z'n 3-en op kunt zitten, met zo'n afdakje in dezelfde stof. Je kon aan de stof zien dat ze hem al wel (ik schat) 30 jaar had. Maar wat zaten we daar heerlijk op/onder!!! We hebben ook nog enorm gelachen. Het heeft te maken met Rushy onze hond die katten haat! :-) Dieren kunnen zo komisch zijn. Afgelopen week kreeg ik van iemand de link naar dit filmpje. Het is een jonge kat die zich geen raad weet met twee groene appels. Het schijnt een topper te zijn op internet, dit filmpje. Nou ik had maandag bij Kerstin in de tuin ook wel zo'n topper filmpje kunnen maken. Kerstin heeft n.l. twee metalen katten laag in een boom hangen. Ze zijn levensgroot en zo plat al een dubbeltje natuurlijk. Ze hebben blauwe ogen die nog het meest lijken op halve kralen met van die facetten. Ze hangen vlak bij elkaar en net niet op de grond, zodat ze altijd een beetje bewegen op de wind. Rushy stoof erop af en viel aan. Haar natte neus zag je zitten. Ze zat wel heel stom te kijken. Maar het grappige was dat ze er weer in trapte toen we weg gingen en er weer langs liepen. Weer in de aanval, nu zag Peter het ook. Weer natte neuzen op het zwarte metaal. Ik had haar slimmer ingeschat. Vorig jaar maakte ik nog foto's van die twee katten, maar door een crash vorig najaar ben ik die kwijt.  Volgende keer dan maar.

De katten zijn net zo nep als deze :-)
Gisteren naar de Dorotea marknad. Nog een leuke blouse gekocht. Was ook even gezellig. Gisteren en vandaag de eerste groente uit eigen tuin gegeten. En het was snel te oogsten, niet normaal. Een week of twee. Ook door het warme weer denk ik. Het is snijsla. En zo lekker vers en mals, schoon, onbespoten, enz.


Net als vorig jaar doen de bietjes weer niet veel. Nu is het toch zaad dat we hier hebben gekocht. De aardappels staan er goed bij. Vandaag was het eindelijk eens een beetje koel weer. We hebben wel een maand warm weer gehad. Het mocht van ons wel wat minder. Als het maar droog is zeggen wij altijd maar.
Ik heb ook de deur van de garage hier beneden van de week geschilderd. Opgeknapt. Peter is nog steeds aan het hout kloven. Het einde komt in zicht. Ik stapel alles nog steeds netjes op. Weer voor een winter warmte, dit is geloof ik voor de winter van 2015/2016.