Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 26 juli 2011

Fruntimmersvecka




Weer wat geleerd, van Wiveka dit keer. Vorige week was het Fruntimmersvecka, van 18-24 juli. Het betekent vrij vertaald zoiets als vrouwenweek. De Zweden hebben naamdagen. Iedere dag is verbonden aan een naam. Het bijzondere van deze week is dat het 6 meisjesnamen op rij zijn en dus geen jongensnaam ertussen. Men zegt in de volksmond, dat het in deze week altijd veel regent. Nou, dit jaar in ieder geval gelukkig niet. Nou ja, gisteren, dus zondag de 24e, wel.
Vandaag ook een enkele bui en frisser. Morgen wordt het weer warmer. Dan kan het gras overal weer drogen, want al het gras moet weer gemaaid. Dat betekent voor Peter 4 tuinen. Ik doe alleen onze eigen tuin. Peter de grote vlakken met de zitmaaier en ik alles waar hij met de zitmaaier niet goed bij kan, en daar ben ik toch ook nog wel twee uur mee bezig. Ik hoop dat de handmaaier, nou ja, die gemotoriseerde waar ik dan achter loop, het doet, want vorige keer wilde hij niet. Ik heb toen de bougie eruit gehaald en hij was gewoon mooi droog, dus ik had hem niet "verzopen". De tussenruimte leek me wel wat groot, dus ik heb hem op de werkbank wat dichter getikt. Nou, kennelijk vond hij dat prettig, want hij deed het toen meteen. Op een gegeven moment ging de maaier over iets hards heen (komt vaker voor hier met al die stenen en dennenappels), maar nu lagen er zwarte stukken van hard plastic. Verdraaid, het was de benzinedop, helemaal aan gruzels gemaaid. Dat is domme pech, heb ik hem er dus niet goed op gedraaid. Dat is mooi waardeloos, want er zijn nogal wat heuveltjes en schuine kanten, bovendien klotst het zoiezo en kan het ook snel verdampen. Allerlei jerrycans en plastic flessen van hun doppen ontdaan en warempel, er was er een bij die past. Ik kon weer verder.
Woensdag gaan we naar Ramsele, naar de geitenboerderij. Eindelijk!!! Ik verheug me er erg op. Ik zal in de 2e helft van de week verslag doen uiteraard. De Vikingen moeten misschien dan nog even wachten tot ik weer in die "mood" ben. Ik maakte vandaag ook lekker simpel snel klaar eten, in ieder geval met pasta. Ik zal het recept binnenkort op Kokkerellen zetten. Echt heel lekker.