Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 24 juni 2011

Zoveel.


...te vertellen, het zal er nu wel niet allemaal uitkomen, vooral omdat het al na middernacht is. Vandaag zijn Carla en Kees weer vertrokken na een weekje hier. Ze zijn bij Gäddede, pal west van hier, de grens overgegaan naar Noorwegen, richting Trondheim. Het was een bijzonder gezellig samenzijn deze week. Carla vertelde me gisteren dat ze zich hier in Hoting, en in Zweden in het algemeen, gelijk thuis voelde en komt hier zeker weer. Carla en Kees hebben ook geholpen met 20 m3 hout (vrnl. berkenbomen) te zagen in stukken van ca. 45 cm.  Dat is de mooiste maat voor de houtketel. Op de foto hierboven staan Kees, Carla en Peter achter de berg hout die al gezaagd is. Je ziet nog net hun hoofden. (Klik klik op de foto('s) en je ziet het allemaal veel beter.) Wij zijn er erg blij mee dat ze hebben geholpen, samen is het toch een bereklus. Ik denk dat er toch wel 30 à 40 manuren in zitten. Nu kan Peter alles gaan kloven en ik stapelen.


Hier komt Peter vandaag langs op zijn quad met daarachter de kloofmachine. Die gaat hij klaarzetten om te beginnen. In zijn sas. Maar we hebben natuurlijk niet alleen gewerkt van de week, maar ook uitstapjes gemaakt. Met z'n vieren, maar Carla en Kees ook samen. 's Avonds even een bakkie koffie bij ons, of bij Carla en Kees in de gastenstuga. Carla had de trekzak mee, dus zij speelde vaak muziek, waarbij ook gezongen werd. 
De gastenstuga vandaag na vertrek van Carla en Kees.
Links de slaapkamer, rechts douche/toilet en aan de
andere kant de kamer/keuken.
Alle vogels zijn op hun nesten gebleven. Ik was er erg bang voor, want dat zagen brengt veel onrust. De meeste nesten waren al gebouwd toen wij arriveerden eind mei, dus ze moesten aan ons wennen. Het kramsvogelnest op de rand van het hondenhok was het dichtst bij het zaaggebeuren. Ze waren wel wat onrustig, maar bleven gewoon doorgaan met voeren gelukkig. Gisteren viel een kramsvogel Kees aan en die kreeg ook nog even vogelpoep in zijn gezicht gesmeten, ha, ha. Hoezo, die vogel was het zat. Nu is de rust weergekeerd voor ze gelukkig. Ik heb daarom nog maar geen foto gemaakt van de jongen, eerst maar eens even met rust laten. De bonte vliegenvanger (ik zei eerst dat het een grauwe is, maar ik weet nu zeker dat het een bonte is) is er ook nog, die zit onder het dak van de carport. Vorige week kwam Stefan van "Hotings ved & entrepenad" en hij kwam zeggen dat hij de garagedeur in de carport kwam maken. Toen hij weg was dacht ik aan het nest van de bonte vliegenvanger en was in ene behoorlijk verontrust. Dat kan toch niet goed gaan. Ik zei tegen Peter dat ik naar Stefan zou gaan om te vragen of het uitgesteld kon worden. Peter vond dat ik dat niet kon maken, het zat immers zo in hun planning. Ik vond dat ik het op zijn minst kon gaan vragen. Ik er heen gereden 's avonds. Ik zei dat hij me niet uit mocht lachen en vroeg of het enkele weken uitgesteld kon worden. Hij lachte helemaal niet, vond het helemaal niet gek en het was geen probleem. Gingen ze eerst een klus in Lövvik doen. Ik was hartstikke blij.
Morgen midsommarfest hier. De stang weer overeind en zang en dans. Verder het hele weekend feest. Morgen wordt het geen mooi weer helaas. We zien wel. Ik ga slapen, het is al erg laat. Tot het volgende bericht. Met o.a. mooie foto's die ik vanavond om middernacht maakte.