Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 22 mei 2011

Geografisch middelpunt


Kwam ik toevallig tegen op het internet, het geografische middelpunt van Zweden. Dit middelpunt ligt in Ånge in Västernorrland. Dit ligt tussen Sundsvall en Östersund. Wat Utrecht voor Nederland is, is Ånge voor Zweden, n.l. een groot spoorwegknooppunt.


Zweden is 1574 kilometer lang (enorm!). Als ik de lengte door twee deel (wat me dan logisch lijkt), wonen wij in Hoting ca. 250 kilometer boven het middelpunt. Als ik de lengte dan in 3-en deel zitten we boven in midden Zweden :-) ongeveer. Misschien een geruststelling voor familie en kennissen die volgens mij soms denken dat wij bijna op de Noordpool wonen, ha, ha. Dat komt ook door het woord Lapland volgens mij. Men denkt dan toch echt wel aan heel noordelijk, terwijl de Samen tot onderin midden Zweden leven. Bovendien ligt er nog een strook Noorwegen boven Zweden. De Noordkaap is immers Noorwegen. Van ons naar de Noordkaap is het nog zo'n 1250 km. Dat is niet hemelsbreed, maar over de weg. Hemelsbreed zal het wel zo'n 1100 km. zijn. Wel, even een stukje aardrijkskunde.
Verder denk ik aan andere Nederlanders die naar Zweden zijn verhuisd of op het punt staan te verhuizen. We kennen er aardig wat. Een kleine greep..... Neem bijv. Christien die al zo'n 10 jaar in Zweden woont. Zij heeft pas een café gekocht in Hälla, dat nog helemaal in de stijl van de jaren 50 is van binnen. Komend weekend opent ze officieel en het is jammer dat we daar niet bij kunnen zijn. We kunnen echter niet eerder weg, omdat ik nog voor de laatste controle naar Heerenveen moet i.v.m. de implantaten in mijn mond. Jammer, maar we komen evengoed snel lekker bij je eten Christien! Christien gaat n.l. een restaurant beginnen in dit café. Dan denk ik aan Ria en haar man die nog maar net verhuisd zijn en heeeeeeeeeeeeel gelukkig op hun nieuwe plek. Lees maar eens op haar blog die hier rechts in het rijtje staat: Svensksaga. Zo herkenbaar wat Ria schrijft. En wat te denken van Marleen en Monique die naar Fredrika in Lapland zijn verhuisd. Echt kersvers. Ik zou zeggen kijk ook eens op hun blog. Je kunt nog bij het begin beginnen in het blogarchief (in 2010) en steeds onderaan een bericht naar een nieuwer bericht gaan. De blog staat ook hier rechts (wat het makkelijk maakt om te zien of er een nieuw bericht is) en heet M&M in Lapland. Het bijzondere is dat ze gevolgd worden door "Ik vertrek" en dat we dus (waarschijnlijk komende winter denk ik) de uitzending kunnen verwachten! Leuk! En dan wachten we met z'n allen in Zweden nog op Irma en Ronald en op Els. Zij zijn er ook erg aan toe om te vertrekken. We hopen dat dat ook snel zal kunnen! Bijzonder leuk zal dat zijn. Rechts staat ook de blog van Nathalie "Emigratie Zweden". Op haar blog staan ook veel adressen van Nederlanders die geëmigreerd zijn. In Dorotea ontmoetten we vorig jaar nog een jong Nederlands echtpaar dat daar een mooie camping heeft overgenomen, evenals een jong echtpaar in Hammerdal dat een camping heeft, net ten zuiden van Strömsund.
Gisteren zijn we door vrienden getrakteerd op een verrassingsdiner! We werden gereden en wisten niet waarheen. Hendrik Jan en Joke, het was geweldig en erg gezellig. Nogmaals hartelijk bedankt!
Vandaag naar mijn moeder geweest. Ook dat was gezellig, want Rie, Barbara, Ief en mijn broer kwamen ook allemaal voor mijn moeder. Ze zat gewoon weer in de stoel aan tafel. Eet en drinkt zelf. Eet heel goed zelfs. Ik heb haar zelfs nog met de rollator zien lopen. Jammer is wel dat ik de laatste 2x geen herkenning meer bij haar bespeurde. Volgens mij had ik net zo goed wie dan ook kunnen zijn. Ze noemde me altijd nog gelijk bij mijn naam en lachtte dan breed en strekte haar armen uit, maar nu niet meer. Toen ik het vroeg zei ze ook:  "Nee, ik weet niet wie u bent."  Toch is het bijzonder te zien hoe ze geniet van aandacht en dus van bezoek. Het doet echt veel met haar die "prikkels".