Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 13 maart 2011

Onderweg in zuid-oost Zweden

Mooi Jämtland


We rijden nu nabij Norrköping onder Stockholm. Geslapen in Nyköping. Gisteren was het geweldig mooi weer. De hele dag volop zon. Dat resulteerde op de E4 langs de oostkust in een nat wegdek omdat het vanaf daar dooide. Omdat we zuidwaarts rijden en dus tegen de zon in was het glimmende wegdek wel vermoeiend voor je ogen. Nu rijden we dus onder Stockholm en de sneeuwlaag wordt dunner en dunner. Net zag ik iemand bij een dorpje nog een wanhopige poging doen te langlaufen op een laag sneeuw afgewisseld door stukken waar het gras al doorheen komt. Beetje raar gezicht die langlaufer daarop. Inmiddels weer iets verder en op weg naar Linköping zijn de akkers al nagenoeg zonder sneeuw. Daar is in Hoting nog geen sprake van al is het daar al een poosje en de komende tijd boven nul overdag, maar 's nachts nog lang niet. Waar we vannacht sliepen was het vannacht -2 en om acht uur, toen we gingen rijden al weer boven nul, zodat we niet hoefden te krabben. Vandaag is het helaas bewolkt. Ik vind het landschap hier langs de snelweg niet zo fraai en mis Jämtland. Ging echt met pijn in het hart weg daar, maar dat is minder belangrijk door de reden waarom je wegging. Lars-Gunnar even gebeld of hij weer de verwarming wil checken. Hij gaat maandag kijken of ik alles goed heb gezet. Dan is het huis twee dagen onbewoond en afgekoeld en kan hij het goed inschatten. Ik schreef al eens eerder dat het een wat ingewikkelder verwarmingssyteem is wat dat betreft, niet alleen maar even de thermostaat op 12 graden zetten. We denken te overnachten in Flensburg in Duitsland, net over de grens met Denemarken. Morgenmiddag in Friesland en wat boodschappen in huis halen. Dan kunnen we dinsdag naar de Randstad, naar mijn moeder in Aalsmeer. Ik zie er erg tegenop hoe ik haar zal aantreffen. In ieder geval vermagerd, want ze wil haast niet meer eten en houdt de kaken stijf op elkaar. Maar hoogstwaarschijnlijk is het mis in haar buik. Ze ligt al een week of twee alleen nog maar in bed. Maar nu nog even een poosje doorkarren. Ga zo Peet aflossen, kunnen we lekker opschieten. Een prettige zondag voor jullie en ik hoop gauw weer wat te laten horen.