Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 18 januari 2011

Volle maan


Het is volle maan. Hij is erg fel, veel licht en hij staat ook vrij hoog. Vooral met de sneeuw lijkt het helemaal erg licht. De bomen werpen schaduwen op de sneeuw. De maan staat 's winters regelmatig zo'n 42.000 kilometer dichter bij de aarde dan wanneer hij op zijn verste punt staat. De verklaring ligt in de baan van de maan. Die is in feite niet helemaal rond. De baan van de maan is een ellipse baan. Zo komt het dat de aarde een paar keer per jaar dichter bij de maan staat. Het meest in de winter. De maan kan dan wel tot 30 procent meer oplichten dan in de zomer. Maar in ieder geval was het enorm mooi en zeer plezierig de hond nog even uit te laten. Ik kwam hier vlakbij bij het riviertje. Erin liggen keien. Ondanks dat het hier erg hard kan vriezen, loopt het water altijd. Nu kon ik dat 's avonds om tien uur gewoon zien. Prachtig scheen de maan precies op het water en op de hoopjes sneeuw op de keien. Er liggen ook dode bomen over het water, ook daarop ligt een laag sneeuw. Het was werkelijk zeer feeëriek! Het allerleukste was dat er een mailtje van Yvonne uit Östersund (nou ja, vlak bij Östersund, nog net platteland, zij is een Zweedse) was toen ik terug was. Ze was net met de hond uitgeweest en had zo genoten van de volle maan op de sneeuw die knisperde als chips. "Wat wil je nog meer?!" schreef ze. De foto bovenaan heb ik geleend van internet, maar geeft goed weer hoe het er dan uitziet. Het lijkt zelfs sterk op Tornvägen, die is alleen iets breder. Als ik eenmaal een andere camera heb met andere mogelijkheden, hoop ik ze zelf (bij benadering) zo te maken.
Morgen gaan we naar Strömsund, 50 km zuid. We willen even naar een paar winkels daar. Ik plaats nog wat foto's hieronder, gewoon van hier in de buurt.

Als ik met de hond loop, ga ik vaak richting dorp over Tornvägen (= grindweg met aan weerskanten bomen). Eerst kom je dan langs het fritidshus van Eric, dan verderop de watertoren (vandaar Tornvägen), dan hembygdsgården en dan het spoor. Na het spoor komt het meer bij het dorp. Hier komt de trein langs met boomstammen. Dagelijks naar Sundsvall. Afgelopen zomer liet ik zien waar vandaan deze trein vertrekt.


Als ik op de begane grond ben, zie ik dit vanuit een slaapkamerraam. Mooi trouwens, de zon op de bomen bij Clas.


Als ik beneden in de 'källare' (souterrain) ben ziet dat er zo uit :-)