Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 7 januari 2011

Bomen, meibomen, kerstbomen, sneeuwbomen

Sneeuw, sneeuw, sneeuw. Het sneeuwt al een hele tijd. Ik weet niet eens hoe lang eigenlijk, maar zeker twee dagen. Vanmorgen even op tijd eruit om bij de garagedeur sneeuw te ruimen, als Clas dan komt met zijn tractor, ligt dat allemaal al op het hoofdpad en ruimt hij het mee. Perfect. Het was heel wat toen ik de garagedeur hier beneden open deed. Pfffff, dat is iets meer dan ik verwachtte. Het kwam omdat het was gaan waaien. Daardoor kwam er een soort draaiing om het huis en nam het ook reeds gevallen sneeuw uit de tuin en van het dak mee. Een soort sneeuwduin voor de garage dus. De wind kwam uit het zuiden, de deur kijkt op het noorden. Na de klus het warme brood, dat net klaar was (ik zet hem 's avonds altijd op de timer), mee naar boven genomen. Lekker wat afgesneden en die lekkere Bregott boter erop, verder niets, niet nodig op deze heerlijke traktatie. Mmmmmm, lekker bakkie koffie erbij en op de rand van het bed. Toen lekker nog even bij Peter gekropen. Hij heeft later de andere deuren van de Gäststuga, garage boven en de carports geschoven. Ook de voordeur hier. Is hij ook even lekker buiten bezig, vindt hij heerlijk, het was niet koud trouwens, maar -2. Toen ik later Rushy uitliet waaide het nog steeds stevig en werden we bekogeld met sneeuw uit de bomen. Eenmaal bij de watertoren, waarheen niet geschoven was, leek de maagdelijke sneeuwlaag wel een maanlandschap met kraters. Dit kwam door alle kluiten sneeuw die uit de bomen waren gevallen en een soort kratertjes van soms wel 20 tot 30 cm. veroorzaakten. Kraag hoog op, ik wil dit niet in mijn nek! Rushy vindt het iets minder interessant, alle lekkere luchtjes zijn moeilijk te traceren. Alles onder de sneeuw. Vandaag was het "Trettondedag Jul" (letterlijk "dertiende dag van de kerst"), zo noemen ze Driekoningen hier. Ik laat de kerstboom altijd zeker tot die dag staan. Ook nu, maar ik was de kerstspullen een beetje zat en alles zit nu weer in de kast. Heerlijk! Gek hè, voor kerstmis kijk je er zo naar uit; het huis in gezellige kerstsfeer te brengen en als het eenmaal oud & nieuw is geweest, nou dan ga je toch weer verlangen naar "gewoon". De Zweden hebben over een week Tjugondedag Jul (letterlijk "20e dag van de kerst"). Dat is volgens oud gebruik de dag dat de kerstboom de deur uitgaat. Er wordt dan nog even om de kerstboom gedanst en dan weg ermee. Wat dansen de Zweden toch eigenlijk veel om bomen. Met Midsommar dansen ze ook al om de meiboom. Voorlopig sneeuwt het hier als een gek en hebben ze een weeralarm 1 afgegeven voor dit gebied. Veel wind en sneeuwduinen. De sneeuwschuivers komen vaak voorbij. We zien wel morgenochtend.