Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 14 januari 2011

Accu en Ulla in Svanabyn

Dit is geen raam in het huis hoor, gelukkig niet, dat is allemaal dik dubbel glas, dit is een ruit van de altan, een soort overdekte - bij ons kleine - veranda. Ik vond de ijskristalletjes zo mooi.

Het vogelhuis moet nodig bijgevuld worden, zowel binnen als op "het balkon".

Vandaag is het koud, dat is even geleden, want we waren inmiddels aardig gewend aan temperaturen van min twee tot min acht zeg maar. Nu is het min zevenentwintig. Overdag was het rond min tweeëntwintig. Vanaf zondag of maandag wordt het weer rond de min vijf zeggen ze. Vanmorgen zag ik dat Eric weer was aangekomen in zijn vakantiehuis met de naam "Paradise". De hele oprit tot aan zijn voordeur had hij al meters breed van de halve meter sneeuw ontdaan. Gewoon met een handsneeuwschuiver, anders heeft hij niet. Wat een klus. Hij zal gisteren dan wel in de namiddag zijn aangekomen. Ondanks het koude weer wilde Peter naar Svanabyn, omdat "Ulla" daar van die lekkere vleeswaren snijdt. Ook van de rit er naartoe genieten we altijd zo. Ik vond het eigenlijk maar niks met die rotte accu. De winkels zijn hier op 2 km. Svanabyn is 24 km. Peter vond een mooie excuus. Als je n.l. naar Svanabyn rijdt, kom je na 10 km. door het gehucht "Flyn" en in Flyn is de werkplaats van Lennart en... "Misschien heeft Lennart de nieuwe accu al wel en dan hoef ik niet de motor te laten draaien in Svanabyn" zei Peter. Ik besloot dan maar mee te gaan, vond het ook wel leuk. Bij Lennart ben ik even naar binnen gegaan en Peter bleef zitten. Ja, hij had de accu. Ik zei dat we naar Svanabyn gingen en of hij even tijd had om hem er in te zetten, of op de terugweg. "Nwa..." "Oh, wil je eerst gaan eten?" vroeg ik, wetend hoe heilig de lunchrast hier is. Nee, na de lunch moest hij weg. Hij besloot hem er toch in te zetten en iets later te eten. De accu zit in deze Mercedes ín de auto, dus niet onder de motorkap. Hij zit verzonken in de vloer van de passagiersplaats. Als je naar Svanabyn rijdt, wordt het altijd kouder dan dat het thuis is en op dat moment was het in Flyn -28. Lennart liep gewoon in een spijkerbroek met een jack dat ongeveer is als mijn "lekker tot -10 graden jack". Geen handschoenen. Ik moest dus buiten de auto buiten wachten, omdat hij er bij moest. Het is best lastig die accu verwisselen, in mijn C3 trouwens ook, al zit die wel onder de motorkap. Hij is zeker 10 minuten bezig geweest, zonder handschoenen, en... met ontblote rug / bilnaad. Niet bepaald een aantrekkelijk gezicht :-). Jeetje, je zou het in je rug krijgen. En hij leek ook helemaal geen last te hebben van zijn blote handen. Ik was blij dat ik mijn gewatteerde broek aan had. Toen naar Svanabyn.
In deze balk staat op de derde foto het supermarktje "Handlar'n". Nog een versnapering voor onderweg en via Dorotea terug. Dan een late lunch en hond uitlaten. Een heerlijke kool-oven-schotel gemaakt voor twee dagen. Toen een kussentje gemaakt van een mooi gehaakt vierkant dat ik afgelopen zomer kocht bij een loppis in Brunflo (iets ten zuiden van Östersund). Mooi!
Ik heb de laatste dagen ook een kast 3x geschilderd + deurposten + een lamp en moet nu stoppen. Ik had nog meer willen doen (bijv. muur eetkamer), maar mijn rechter (ik ben rechts) elleboog protesteert. De afgelopen 20 jaar heb ik al 2x een tenniselleboog gehad en daar heb ik geen zin in. Dit zijn de eerste verschijnselen, dus even stoppen. Zo'n tenniselleboog duurt minstens een half jaar en je kunt dan nog niet eens een kopje optillen. Als je wilt drinken zal je het met links moeten doen. Vroeger wilde ik als kind links worden. Begon al vroeg met links tekenen, beetje schrijven, eten, alles. Mijn vader wilde het niet hebben en ik ben rechts geworden. Ik zal eerdaags foto's maken van de kast en lamp.......
p.s. Oh ja, in tegenstelling tot mijn verwachting heb ik het recept van het heerlijke rundvlees (koud) al gekregen van Wiveka! Het wordt dus de hoogste tijd om dit op Kokkerellen te zetten en met jullie te delen. Komt eerdaags.