Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 16 december 2010

Sneeuw en warm water

Het sneeuwt erg hard nu. Dat schijnt donderdag en vrijdag door te gaan. Ze hadden het nu al over 20 tot 30 cm. Er liggen drie lagedruk gebieden boven Zweden. Eén bij de grote meren, één precies hier en één in het noorden. Overal komt sneeuw uit, een grote lange sneeuwbui dus. Het is maar -6°C. Ik vind de sneeuw niet erg, nee, leuk zelfs. Maar nu baal ik er eigenlijk ook van. Er is n.l. een grote activiteit betreffende het Noorderlicht. Het is er nu!!! En ik kan het niet zien, want er zit een heel grote dikke sneeuwdeken voor!!!

Eerst even voor degenen die misschien gaan denken: "Dat heb je al eens verteld........" het volgende; ik verval misschien soms in een kleine herhaling vanaf nu, maar dat komt omdat er nogal wat nieuwe volgers zijn. Die gaan niet helemaal een jaar teruglezen hier, daar is geen beginnen aan. Dus soms misschien even een herhaling. Hierboven en -onder zie je onze "pannrum" = stookruimte of wat voor naam je het ook maar wilt geven. Het is hier niet zo gemakkelijk als in Nederland. Niet even de thermostaat instellen en klaar is Kees. Neeeeeeee! Dit is ingewikkelder. Inmiddels snap ik nu helemaal hoe het werkt, waarvoor wat is en waarom het zo moet en het zo doet. Vaak logisch nadenken. Voor wie het interesseert, dit is de "pannrum" met links de Albin houtketel (met heel veel stenen erin die de warmte vasthouden). Rechts ervan twee tanks (accumulatortank), waarvan de ideale temperatuur van het water 70 a 80°C is. Als je electrisch stookt, verwarm je alleen de linker tank waar de toeters en bellen op zitten, als je hout stookt betrek je de tweede rechter watertank erbij. Als we er niet zijn stoken we dus electrisch en nu we er zijn weer hout. Twee tot drie keer per dag één tot anderhalf uur stoken (afhankelijk van de buitentemperatuur) en het is enorm behaaglijk in huis! Ook de badkamer is zeer behaaglijk, met zijn vloerverwarming. Alleen dat water om te douchen was knudde. Afgelopen najaar eigenlijk al. Toen we hier kwamen wonen was het toch prima, lekker heet. 's Zomers, als je niet stookt, heb je daar ook geen warm water van. Je zet allerlei kranen "om" en het warme water komt daarna uit een boiler die je aan hebt gezet. Toen we weer gingen stoken, allerlei kranen terug gezet. Ik probeer ook altijd uit de wirwar van leidingen wijs te worden door ze te volgen en proberen te begrijpen waarvoor hij is en waarom een bepaald kraantje zus of zo staat. Gisteren kreeg ik weer koud water over me heen, hooguit twintig graden. Gelijk afgedroogd en weer naar de "pannrum", puzzelen, puzzelen. Alles weer nagelopen. Ook eens naar de boiler kijken. Hé, dat kraantje zal misschien wel dicht moeten. En ja hoor, gloeiend is het water nu weer. Ik ben blij dat we Lars-Gunnar niet hebben laten komen. Ik had me toch wel een beetje geschaamd voor het feit dat het kraantje van de boiler nog open stond. De douche betrok daardoor het (koude) water uit de boiler die nu helemaal niet aan staat. Nu komt het hete water uit de ketel (tank). Heerlijk gedoucht heb ik vanavond. Vooral omdat ik ook mijn haar moest wassen.

Zo, dan ga ik nu stoppen, het is al erg laat en ik moet er morgen vroeg uit voor de kapper. Maar eerst zal ik sneeuw moeten ruimen bij de deuren, het liefst voor Clas komt met zijn tractor en sneeuwruimer/-blazer. Dan kan ik de sneeuw op het hoofdpad schuiven en neemt Clas het mee........