Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 17 december 2010

Mitt hår

Deze foto is van vanmorgen, toen was het sneeuwdak ook al aardig, maar nu nog veel meer. De krans in de boom is degene die ik in september maakte van lijsterbessen en aan de voordeur had gehangen. De vogels begonnen er toen gelijk aan. Waarschijnlijk zijn ze toen snel zuidwaarts getrokken, want er zit nog zat aan. Misschien heeft er eerdaags nog iemand plezier van. Het vogelhuis wordt trouwens druk bezocht. Leuk!
"Mitt hår", oftewel mijn haar. Vanmorgen dus naar Carina. Het is een spontane gezellige vrouw (met een eenmans(vrouws-)zaak) en kletst aan een stuk door. Ze doet echt een uur over mijn haar knippen, omdat ze meer kletst dan knipt. Neemt niet weg dat mijn haar erg naar mijn zin zit. Wel behoorlijk kort, maar leuk. En best handig dit korte haar als je, als het eerdaags weer eens berekoud is, een muts op wilt i.p.v. een hoofd-(haar-)band. Even m'n handen erdoor en het zit. Tijdens het gesprek, dat o.a. ging over mediums en bezoeken van o.a. haar overleden ouders tijdens seances, kon ik toch mijn brandende vraag nog aan haar stellen, n.l. "Is er hier ergens in de buurt een adres waar je kerstbomen kunt kopen?" Alhoewel ik het antwoord al vermoedde, dus toch gevraagd. Nee, die zijn hier niet te koop. Je hebt of een nepboom, of je gaat met zaag en/of bijl naar het dichtstbijzijnde bos en kijkt eens rustig rond tot je de boom van je dromen ziet staan. Tja, dat zie ik niet zo zitten nu met al die sneeuw, dus waarschijnlijk wordt het het oude (zeg maar gerust antieke) nepboompje van mijn ouders. Toen ik terugkwam van de kapper zag ik op het meer bij het dorp alweer de eerste ijsvisser zitten. Zo'n 200 meter uit de kant. Hij was er met zijn spark heengelopen en zat er nu op op die spark. Gat boren met giga boor, hengeltje erin en wachten maar. Het was zwaar lopen met alle sneeuw, het heeft de hele dag door gesneeuwd. De bomen buigen angstvallig door. Nu is het een beetje gaan waaien en daardoor zijn er gigantische sneeuwwolken die uit de bomen waaien. Jammer, want het is zo sprookjesachtig mooi, maar toch ook weer fijn, want schade aan de berken hiervoor zou ik niet zo leuk vinden. Het vogelhuis is twee keer zo hoog geworden. Zijn eigen hoogte aan sneeuw ligt erop. Ik weet niet of dat er morgen nog op ligt nu met de wind, maar als het zo is maak ik een foto voor jullie. Er is zoveel sneeuw gevallen, dat Clas voor het eerst met zijn sneeuwscooter is weggeweest. Ik zag de sporen. Nog een of twee keer graag Clas, dan kunnen wij in de bossen lopen. Gisteren nog even bij Clas geweest om een kerstpresent te brengen. Vond hij leuk. Hij had twee hondjes te logeren van zijn broer Jim. Van Jim heeft Peter in september die quad gekocht. Eric, die verderop het fritidshus heeft, is er ook. Hij zal eerdaags wel weer naar huis in Örnsköldsvik (afgekort door de mensen hier als Övik) gaan, ik denk zo voor de kerst. Voor nu stop ik er even mee. Morgen nog meer sneeuw. Nu is het slechts -3°C. Over een paar dagen wordt het weer koud.......