Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 17 december 2010

Kerstversieringen

Eindelijk kwam het ervan. De kerstboom staat en ook nog wat andere dingen om de kerstsfeer te verhogen. De dagen vliegen voorbij, voor ik het weet is de dag weer om, een week geleden alweer dat we uit Nederland vertrokken......... Inmiddels is het vrijdagavond laat en het sneeuwt nog steeds, al lijkt de fut er wel een beetje uit. Het sneeuwt nu al zo'n 50 uur. Inmiddels zijn het ook geen grote vlokken meer, maar het zijn net hele dunne glasschilfertjes. Ik schreef er vorige winter al eens over. In Nederland heb ik dat nog nooit gezien deze kristallen. Komen in Nederland vast niet voor. Er zijn ook zoveel verschillende! Maar deze "glasschilfertjes" schitteren dus heel mooi, in de lucht, maar ook als ze eenmaal op het sneeuwdek liggen.



Wat is het toch mooi met de sneeuw! Ik geniet er zo van. Zelfs de lelijkste dingen worden bijna mooi. De vuilnisbak bijvoorbeeld. Ik moest vanavond de zak uit de emmer in de keuken kwijt en vond het bijna zonde om de vuilnisbak buiten open te doen. Maar ja, je wilt het toch kwijt. De sneeuw bleef gewoon zitten. Zwerfvuil dat al maanden of jaren ergens in een greppel ligt, zie je niet. Hondenpoep is ook zo verdwenen onder het maagdelijk wit. Tenminste van die honden waarvan de baas niet de moeite neemt een poepzakje mee te nemen. Hier in Jämtland duurt het nog wel een paar maanden voor lelijke dingen weer tevoorschijn komen :-).
Dan nog even een paar vragen beantwoorden die ik de laatste dagen kreeg. Adrie vroeg of er veel as in de houtketel komt na verbranding. Wel dat is bijzonder weinig eigenlijk. Een zeer goede verbranding dus. Ik maak hem ongeveer 1 x per week schoon. Na twee weken heb ik dan een emmer vol. Zo'n gewone huis-tuin-en-keuken-emmer-maat dus. Al is deze van metaal. Dan wordt er nog veel gevraagd hoe het met Dino is. Met Dino gaat het erg goed. Hij is helemaal "opgeknapt" door de dierenarts en is heel gelukkig. Hij is ook naar de trimster geweest en als hij weer helemaal mooi is, dus als zijn haar weer de lengte heeft die hoort, krijg ik een foto van Gerda. Maar ja, dat kan natuurlijk wel een half jaar duren.

Het is een drukte van jewelste om en in het vogelhuis, zo leuk! Nu zijn ze allemaal even gevlogen omdat ik om de hoek kwam.