Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 14 december 2010

Aangekomen in koud Hoting

Bijna thuis

Tussen Gävle en Sundsvall

Cellulosefabrieken in Sundsvall
Dit is geschreven op 13 december.
Vandaag aangekomen, ’s middags om 14.00 uur. Goede reis gehad. Weer leuk bij Pia en Steffen in Denemarken. Steffen heeft de Hollandse winterbanden eraf gehaald en de spijkerbanden, die nog bij hem in de schuur lagen omdat hij ze er in februari voor ons afgehaald had, er weer om gedaan. Gisteren kwam ik er ter hoogte van Stockholm achter, dat hij allemaal bijzondere en verschillende Deense kerstbiertjes achter onze stoelen had verstopt. Nou, dat is nog eens een leuke verrassing! Gelijk een sms’je gestuurd dat ze gevonden waren en enorm bedankt. In de zuidelijke helft van Zweden was het een beetje vervelend rijden. De E4 was nat van het zout en we hebben tussen Malmö en Stockholm 4 liter ruitenwisservloeistof gebruikt. Dat was vooral vervelend toen het donker werd. Ter hoogte van Stockholm werd de weg droog en het is ons gelukt om Gävle te halen. Daar waren we om een uur of half tien. Even een kerstbiertje van Steffen genomen, gedoucht en gelijk gaan slapen, want dan kunnen we er vroeg uit. Vanmorgen reden we weer om kwart voor acht. Het ontbijt was erg goed in het Scandic hotel. Als je dit leest Janneke…………bij Linköping was het gisteren, 12 december, rond 17.00 uur -13°C. Volgens mij was de sneeuw alweer aan het slinken. Een goede reis van Mexico naar Zweden gewenst de 16e! Vanmorgen was het in Gävle bij vertrek maar -5°C en dat bleef zo tot Sundsvall. Maar net als vorig jaar om deze tijd, was het na een kilometer of 10 al -15°C en het koudst was het bij Backe, n.l. -27,5°C. Hier in Hoting is het nu vrij constant -23°C. Jenny van de ICA zei dat het al lang erg koud is en dat het erg vroeg zo koud is. Ik had het al op de Zweedse sites gezien, want dat houd ik wel in de gaten. Er ligt ca. 20 à 30 cm sneeuw en het is hier zo prachtig! Werkelijk schitterend. Het is hier vast erg mistig geweest, want de bomen (dus ook de berken hier voor het huis) zijn dik van de rijp. Ik had al veel eerder op mijn blog willen schrijven, maar toen ik de dongel wilde activeren bleek er geen tegoed te zijn. Onbegrijpelijk, want ik had hem voor vertrek begin oktober, juist met 30 euro opgewaardeerd, zodat ik gelijk kon internetten als we hier weer aan zouden komen. Nu kan ik hem niet opwaarderen (het werkt net als een prepaid telefoon en kost omgerekend ca. 10 euro p.w.) omdat ik natuurlijk geen internetverbinding heb. Je kunt hem n.l. zo via de Swedbank opwaarderen als je daar een rekening hebt, en dat hebben we. We zijn bezig met een abonnement, maar dat laat nog op zich wachten. Maar weer eens aan de bel trekken. Wellicht ligt er nog post bij Kerstin in Rossön. Zij zou onze bus in de gaten houden als ze ook naar het huis van de buren gaat eens per week. Ze is immers de zus van Wiveka. Bij aankomst vandaag zaten er al redelijk wat kerstkaarten in de bus. Ik moet morgen dus naar het dorp voor een opwaardeerkaart voor de dongel en voor postzegels. Ik wilde n.l. perse de kerstkaarten hiervandaan sturen en zal ze dan morgen als de wiedeweerga moeten schrijven. Ik heb gelukkig de adressen op stickers staan. Als ze dan geschreven zijn, doe ik ze in een plastic zak. Die doe ik dan weer in onze brievenbus hier buiten. De bovenkant van de zak vouw je om de rand van je brievenbus, die zet je vast met een speciaal soort grote klip van de posterijen, waarvan de langste helft buiten je brievenbus hangt. Als de postbode morgen komt, ziet hij dan dat er post in zit en die post neemt hij dan mee. Handig hè?!! Dat is niet zo bij de mensen in het dorp, maar als je buiten het dorp woont wel en wij wonen 2 km buiten het dorp. En dan hoop ik dat iedereen de kaart nog op tijd heeft……..