Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 12 september 2010

Van hout

Vandaag is het mijn vaders geboortedag, hij zou dus jarig zijn geweest vandaag. Steeds als we naar Rossön rijden zie ik in mijn ooghoek achter de bosjes iets dat op houten poppen lijkt. Precies zoals mijn vader ze wel maakte. Gisteren dan eindelijk gestopt, ik wilde eens zien of het was wat ik dacht. En ja hoor! Mijn vader maakte er ooit een die hemzelf moest voorstellen. Een zelfportret van boomstammen zeg maar. En verdomd, hij leek ook nog op hem, ha, ha. Hij had de kwekerij toen nog en had het altijd te druk om zelf in zijn mooie voortuin aan een doorgaand vaarwater te gaan zitten. Hij heeft de pop toen in de tuin nabij de oever gezet en de pop een bord op schoot gegeven met dit opschrift: "Hij heeft zelf geen tijd!" De pop is door voorbijgaande bootjes menigmaal op de foto gezet. Familie die dit leest zal het zich zeker herinneren. Daarom vandaag deze foto voor mijn vader! klik klik om hem groot te zien.

Gisteren gingen we voor de laatste keer dit seizoen maaien bij Kerstin in Rossön. Het gras zal bijna niet meer groeien. Maaier weer op de aanhanger en erheen. Kerstin heeft haar arm een week of twee geleden gebroken. Ze was met Åke en Wiveka Lingon (vossenbessen) gaan plukken in de bossen. Ze is achterover gevallen en is achteraf blij dat ze alleen haar arm heeft gebroken. Niet leuk op die leeftijd, ze is immers al in de zeventig, 76 dacht ik, al zou je haar wel 10 jaar jonger schatten. En bijdehand! Afgelopen week was ze naar Östersund geweest voor nog een röntgenfoto. Het bot zit niet goed tegen elkaar, het moet opnieuw gezet worden en er moet een plaat op. Dinsdag gaat dat gebeuren. Poliklinisch. Toen Peter ging maaien ben ik naar haar toe gegaan en heb haar gevraagd of ik iets voor haar kon doen wat ze nu zelf niet kan, maar ze wilde dat ik gezellig bij haar kwam zitten om te kletsen. Prima hoor! Later kwam Peter ook en hebben we met z'n 3-en koffie gedronken, dat doen we altijd.
Achter de geraniums. Daar zaten we te kletsen. Al weken en weken, zelfs maanden bloeien deze geraniums zo uitbundig bij haar in huis!

En deze in haar overdekte entree (de open ingang is aan de andere zijde en rechts in de muur binnen zie je de voordeur).

En hier kom je dan binnen dus. Rechts al haar kruidenplanten.