Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 2 maart 2010

Yvonne & Ronny



Met regelmaat mailen Yvonne en ik. Laatst schreef ik terloops in een mail dat het toch nog steeds erg koud was in Hoting en dat ik hoopte dat ik de verwarming goed had ingesteld en dat het allemaal goed zou gaan. Ergens wist ik wel dat er niet veel mis kon gaan, maar toch... als je dan weer ziet op het weerbericht dat het - 25 is. De man van Yvonne heeft, net als Peter, een beenprothese. Hij heeft hem nog niet zo lang als Peter, slechts anderhalf jaar. Hij heeft een amputatie gehad door diabetes. Al drie jaar heeft hij daardoor geen auto gereden. Yvonne moest wat dat betreft alles doen en Ronny was wat auto rijden en dus zich verplaatsen betreft, geheel afhankelijk van haar. Maar een paar weken geleden stuurden ze foto's van een mooie 2e hands auto, die was aangepast voor Ronny. Als een kind zo blij was hij vertelde Yvonne. En ja, wie kan zich dat nu niet voorstellen!!! Hij heeft een poosje proefgereden in de buurt en genoot van zijn vrijheid. Omdat ik het over het huis had gehad en omdat Ronny wel eens verder wilde rijden, mailde ze dat ze naar Hoting zouden gaan en het huis zouden checken. 150 km. heen en 150 km. terug. Omdat ze toch zouden gaan, vroeg ik haar of ze de coffeepads uit het Senseo apparaat wilde halen, omdat we dat vergeten waren en dat die onderhand wel beschimmeld zouden zijn. Afgelopen zaterdag zijn ze geweest. Geweldig! Zondag deed ze gelijk verslag:
Hej Gonny,
We went to Hoting yesterday. We came there at 12.00 and went home at 15.00. We wanted to be back home before dark. It was nice for Ronny to get to drive for so long and that I could enjoy the winter landscape and not having to focus on driving. Since I have been the one, who has allways driven for 3 years, it's nice to finally be the passenger :). Everything in Hoting was allright, it was 5 degrees cold outside and in the bathroom in the cellar it was 15 degrees warm. Uppstairs it was also 15 degrees warm. Also the coffee maker has been taken care off :) How nice it was with the yellow walls in 'hallen' light and welcomming :) Clas has removed the snow from the yard and I removed the snow from all the entrances. It now looks like you are at home. It's good that Clas takes care of the snow when you are not there so it looks like you are at home. I met Clas also and thanked him for you that he takes care of the snow :) I also got the chance to visit my oldest aunt. Her name is Lina and has just turned 89 years old, she is very alert and she lives alone in an apartment. She crochet tablecloths and solves crossword puzzels and keeps up whats going on in the world :) It would be nice to be like her when you are that old. We didn't have time to do more than that on this visit. Åke was not there so it was a bit lonely for Clas.
All the best
Hälsningar Yvonne
Na dit laatste bericht wederom aan Yvonne gevraagd mij toch vooral in het Zweeds te mailen. Veel gemakkelijker voor haar, leerzaam voor mij... als ik iets niet begrijp heb ik het online Ordbok (Lagom). Ik hoop dat ze dat nu voortaan doet.
Wel... 5 graden is wel een beetje te warm in huis, het zou 10 moeten zijn. Maar het is zoals Peter zegt... beter een beetje hogere stookkosten dan bevroren leidingen, met alle gevolgen en kosten van dien. Dus we zijn blij. Yvonne natuurlijk uitgebreid bedankt. Erg fijn voor Ronny dat hij weer mobiel is!
Weer een nieuw recept op kokkerellen... Pytt-i-panna