Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 9 februari 2010

Sneeuw, schoeisel en de Ford

Iedere dag geniet ik ervan. Kijk 's morgens uit het raam en geniet. Ik wil niks missen en kijk dus vaak en ga vaak naar buiten. Heerlijk. Wil blijven hier. Lange winter?...............Geen probleem voor mij als het zo is als hier. Ik geniet. Als we hier weer zijn is alles groen. Dan is alle sneeuw net weg. Misschien ligt het nog wel op het meer. Het ijs is dan misschien nog niet helemaal gesmolten en dus is het nog wit, maar de rest zal groen zijn. Ook weer heerlijk en zo is alles op zijn tijd.

Enorm hoog zijn die dennenbomen hier, alhoewel het vaak juist sparren zijn. Wat een uitgestrekte wildernissen!






Het huisje dat "op" de rivier staat. Steeds foto's genomen vanaf de brug. Maar nu kun je over het riviertje lopen. De rivier stroomt vrolijk verder onder je door, je hoort het ruisen. Dat stopt nooit, al is het weken -30, het stroomt gewoon door, dat snap ik wel eens niet. Inmiddels ben ik door mijn wandeltochten erachter gekomen dat het water uit het meer hiervoor en uit het meer hier schuin achter, samen komt in het riviertje waar dit pad langs loopt, om daarna door te stromen naar het lager gelegen meer bij het dorp.

Gisteren dus naar Dorotea (vandaag overigens weer) en naar die zaak gegaan waar de buurman het over had. Daar heb ik deze "Trayk" laarzen gekocht. Charmant zijn ze niet maar wat een mooi produkt! Heerlijk warm. Helemaal geïsoleerd, de wanden zijn wel anderhalve cm dik. Lekker met teddy erin. De zolen zijn erg dik. Als ik met mijn gewone moonboots bijv. op Rush sta te wachten, voel ik gelijk de kou optrekken. Zolang ik loop gaat het prima, maar stilstaan is niet zo lang te doen. Met deze laarzen voel je helemaal geen kou als je stilstaat, integendeel, heerlijk warme voeten. En ze halen ook geen sneeuw aan, ik bedoel dat sneeuw er niet of nauwelijks aan hecht. Dus neem je het ook niet mee naar binnen. Ideaal dus. Ze kosten normaal 1450 SEK en nu had ik ze voor 450 SEK oftewel ongeveer 45 euro. Niet gek dus. Bedankt voor de tip Åke! Zelf heeft hij er sneeuwscooterschoenen en een sneeuw- scooteroverall gekocht. Ik had Ostkaka (cheesecake) gebakken en hij kwam ongeveer gelijk thuis met ons zag ik toen ik naar de brievenbus liep. Hem voor een kop koffie met ostkaka gevraagd en hij kwam graag. Hij zat lekker op zijn praatstoel. Een poosje later vroeg hij ons of hij zijn sneeuwscooter, die hij volgende week krijgt, bij ons achter in een van de (open) ruimten mocht zetten, hij had er zelfs een op het oog. Hij wilde dat huren. Huren? Nou ja, dat hoeft niet, zet hem er maar gewoon neer. Voorwaarde is wel dat ik een keer achterop mag natuurlijk, bij wie maakt me niet uit, bij hem of bij Wiveka. Dat is dus afgesproken voor het volgende winterseizoen dan. Wij zijn al weg als hij de scooter krijgt.

En dan de Ford Transit. Vandaag contact met de Ford garage in Nederland. Nou ja, heel gewoon..............de Ford Transit doet het gewoon! De computer moest inderdaad gereset worden. Dat was alles. Eindelijk eens een meevaller dus. De Zweden kunnen het ook niet helpen. Ford wordt hier niet zoveel verkocht. De dichtstbijzijnde dealer was toen op 200 km. Maar die hadden ook de software hiervoor niet. Konden hem dus toch ook niet resetten. Alleen Ford Stockholm hoorden we achteraf. Nou ja, dus hij kon net zo goed naar Nederland dan, daar kan iedere Ford dealer hem uitlezen en resetten. We gaan de Ford Transit nu te koop zetten. De noodzaak van deze auto is er niet meer. De boel is nu al verhuisd, omdat het door de verkoop van ons huis in Oudesluis allemaal in stroomversnelling kwam. Dat konden we niet voorzien toen we de Transit kochten, dus ................ als je een koper in Nederland weet. Hij is keurig netjes van binnen en van buiten en 6 jaar oud. En nu ga ik lekker badderen en naar bed. Misschien morgen nog een recept op kokkerellen, als ik er aan toe kom, morgen drukke dag zo vlak voor vertrek.