Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 7 februari 2010

Kapper en kast


Vrijdag moest ik eerst naar de kapper. Carina heet ze en heeft een eenmanszaak, zijzelf dus. Ze doet het nu 7 jaar en zat eerst in de verpleging. Carina zal iets jonger zijn geweest dan ik, maar niet veel. Er was nog een mevrouw in de zaak, maar die was een uur te vroeg en ging weer weg. Toen zij een uur later terugkwam, was Carina net klaar met mijn haar knippen!!! Een uur is ze bezig geweest, niet omdat ze het niet kan, maar omdat ze zo verschrikkelijk veel kletste! Ik weet inmiddels echt alles van haar, van haar ouders, zoon, ex man, de loodgieter en ga zo maar door. Niet negatief overigens, eerder liefdevol! Een vrolijke tante, ook al was dat wel eens anders geweest, want ze had in een depressie gezeten, ook dat kreeg ik te horen. Na twee jaar depressie tegen zichzelf gezegd dat het anders moest, zichzelf een schop onder de kont gegeven en ipv thuis depressief zitten te zijn, naar de kappersschool in Östersund gegaan. Tijdens haar geklets had ik het idee dat het helemaal niks zou worden met mijn haar. Dan weer eens hier een stukje af en een minuut later ergens anders weer eens. Maar toen ze klaar was, was ik zeer tevreden! Een vrolijke vriendelijke vrouw, waar ik ook vrolijk vandaan kwam. Ze vindt het ook gezellig haar beroep vertelde ze en daarom neemt ze zoveel tijd voor een klant, dat vindt ze belangrijker dan het geld.
De kast is ook afgekomen. Vrijdagmiddag belde Yvonne me op en ik vertelde over de kast van haar tante. Maar dat had ik verkeerd onthouden zei ze, want de kast was van haar grootmoeder geweest. Die was in 1973 overleden en vanaf die tijd stond die kast in dit huis. Aha. Wel ik heb haar de foto's gestuurd van de kast zoals hij nu is en dat vond ze heel leuk. Ze zal het in maart wel zien, want dan slaapt ze een nacht in de gastenstuga. Die is dan nog in winterslaap wat de watervoorziening betreft, dus hebben we haar aangeboden de badkamer hier beneden te gebruiken. Je kunt het ze toch moeilijk op een emmer laten doen, ha, ha. Ze zou gelijk even kijken of alles in orde is dan. Lars Gunnar, de loodgieter, kwam langs vrijdag, een bakkie doen. Hij zei dat hij hier langskomt als we een dag of twee weg zijn om te checken of we alles goed gezet hebben wat de verwarming betreft en het inderdaad een graad of 10 in huis is. Zeeeeeeer prettig! Erg aardig aangeboden.
Morgen (of overmorgen) gaan we waarschijnlijk even naar Dorotea. Åke vertelde dat er een zaak is die sneeuwscooters en allerlei schoenen en buitenwinterkleding verkoopt en er mee gaat stoppen. Alle schoenen en kleding 50% korting. Wel kijken kan altijd. Vooral in schoeisel ben ik wel geïnteresseerd. We hopen ook nog even naar Sten en Mirja te kunnen komende week, al wordt het wel kort dag. We zullen zien.
Vandaag was het enorm mooi weer, om heel vrolijk van te worden. Zonovergoten en -2 graden. Heerlijk, lekker naar het dorp gelopen en staan te genieten bij het meer. Lekker met Rush door de bossen, veel sporen gezien. Een eind verderop staken 6 elanden de weg over.

De kast (zonder lade) voor de opknapbeurt....

........en er na. De lade zit op de foto nog niet helemaal
dicht omdat de rode verf nog moest doorharden