Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 4 februari 2010

Haring en zo

Vitlökssill (knoflookharing) van Abba, die in dit
geval dus niets met een popgroep of een song-
festival te maken heeft, maar gewoon het merk is.

Bregott mellan (Bregott is letterlijk vertaald: smeert
lekker of smeert goed/gemakkelijk, mellan is halfvol)
Heerlijke boter vind ik het, half roomboter, half margarine
en dan met zout. Je hebt ook nog zouter en ook nog
met zeezout
Nou Sil, gaan we het toch nog over eten hebben, ha, ha. Silvia en ik waren in 1998 in California. Ik had dat laatst al eens geschreven (Home is where the heart is). We waren er een maand, trokken rond in een Ford Mustang en hielden een dagboek bij. We hadden een grandioze vakantie. Eenmaal thuisgekomen wilde mijn vader het dagboek wel erg graag lezen. Dat vond ik best wel bijzonder, want kan je een weblog iedere dag lezen, een dagboek van twee meiden van een maand is toch wel een hele kluif. Maar mijn vader vond dat leuk, was er zelf ooit geweest omdat zijn zuster (dus mijn tante) daar woonde in Los Angeles. "En???!" vroeg ik hem toen hij het dagboek teruggaf. "Nou," zei hij "leuk, maar ik vind wel dat het erg vaak over eten ging!" Was ons niet opgevallen, maar toen ik het nog eens nalas, moest ik hem wel gelijk geven, alhoewel het natuurlijk vooral ook over onze belevenissen ging.
Maar goed, vandaag weer eens boodschappen gedaan en zoals zo vaak weer een pot haring in knoflooksaus meegenomen. Dat hebben ze zo veel hier in Zweden, maar ook in Noorwegen herinner ik me van een vakantie heel lang geleden. Daar hadden we toen een ontbijtbuffet iedere morgen in het hotel. Gesmuld heb ik van al die haring in allerlei sauzen en trouwens ook van een schapenkaas. Wat heb ik later gezocht naar die kaas, maar ik heb het nooit ergens kunnen vinden. Schapenkaas, niet geel, maar donker okergeel, tegen bruin aan. Mocht iemand weten waar je die kunt kopen houd ik me zeeeeeeeer aanbevolen! Ze hebben hier dus in iedere supermarkt haring in potjes in allerlei sauzen. Bijv. dus knoflook, mosterd, zwarte bessen en ga zo maar door sauzen. Ik was ook erg blij verrast vandaag Nederlandse netjes spruiten te zien en heb er gelijk een meegenomen. Ik had ze nog niet eerder gezien en een keer een zak diepvriesspruiten meegenomen omdat ik zo gek op spruitjes ben, maar die waren niet te eten!!! Zat geen smaak aan, bah! Nu dus lekkere en "spruitjes anders" gemaakt. Hete spruitjes. Twee uien bakken met een pakje spekjes (intussen spruiten bijna gaar koken met zout), Spaans pepertje erbij of een grote schep sambal, beetgare spruiten erbij, beetje ketjap en lekker roeren. Je kunt er ook nog rookworst door doen, dat is erg lekker, maar ik vind die spekjes dan al weer vlees zat. Aardappels op je bord, beetje prakken en dan spruitjeshussel erop. Wij vinden dat heerlijk. Maar spruitjes gewoon zijn ook heerlijk.
Oh ja, ook nog een nieuw recept op Kokkerellen: Sjömansbiff.
Morgen naar de kapper, dus vroeg op (voor mijn doen althans). De kast (oude kast van de tante van Yvonne) voor in de badkamer is bijna klaar. Hij staat er al en zit al vol met badlakens en baddoeken. Ik wil er alleen nog een figuurtje op tamponeren, daarna maak ik een foto.
Vandaag hadden we weer een poos sneeuw, in het zuiden van Zweden helemaal. Daar is best ook chaos. Hier niet. Januari was trouwens de op 8 na koudste in 100 jaar in Zweden. Dat zeiden ze al op 26 januari, dus misschien is hij later nog wel de op 7 na koudste geworden. Het is nu rustig weer en -8. Volgens het weerbericht wordt het voorlopig niet meer extreem koud.