Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 17 januari 2010

Over rozijnenbrood en een Edammertje

Zondagavond, 22:03 u, -5°C, wind 3 à 4 , bewolkt.
Bovenstaande foto is nog van afgelopen woensdag. De zonsopkomst achter de berg met de "berijpte" bomen. Afgelopen nacht is veel van die rijp van de bomen verdwenen door de wind. Jammer wel, maar ik heb nog veel foto's ervan dus zal de komende dagen wel weer eens zo'n foto plaatsen. Nu dus veel eraf en door de wind zie je soms sneeuwwolken voorbijgaan. Vooral vanaf het dak. Vanmorgen begon de dag met sneeuw, een klassieke CD in de speler en een kop koffie met een sneetje zelfgebakken rozijnenbrood op de rand van het bed. Dat doe ik bijna alleen maar op zondagochtend, klassieke muziek opzetten. Dat vind ik heerlijk zo op zondagmorgen. Het rozijnenbrood was heel erg lekker, we moesten uitkijken dat we er niet te veel van aten. Ja, als het nog een beetje lauw is en dan met roomboter........... Het was vanmorgen maar -4 en het voelde heerlijk zacht aan buiten. Lekker een beetje lichte sneeuw. Terwijl ik de hond uitliet en even naar één van m'n favoriete plekken was gelopen, bedacht ik me dat ik lekker met de spark naar het dorp zou gaan. De supermarkten zijn ook op zondag open. De Coöp van 12.00 - 16.00 u . en de ICA van 10.00 - 17.00 u. Lopend is het zo'n 25 minuten en inmiddels doe ik de heenreis met de spark in 10 minuten. Dat komt omdat ik steeds meer delen step of glijd met de spark. Er is een lekker aflopend stuk met een scherpe bocht erin en die durfde ik nog steeds niet in één keer te nemen omdat het nogal rap bergafwaarts gaat. De laatste tijd heb ik de mensen goed bekeken, hoe ze het doen, hun houding en zo. In het dorp zie je veel mensen zo hun boodschappen doen. Ze doen niet anders. Door naar ze te kijken is het steppen zeer eenvoudig geworden, door mijn houding te veranderen, dus zoals die mensen het hier al vanaf kindsafaan doen natuurlijk. Nu dan toch maar eens proberen, het moet lukken, anders rijd ik zo recht bij mensen de tuin in als de bocht met die snelheid niet lukt. En het lukte, wauw, leuk! Ik ging verder naar achteren op de ijzers staan, wilde linksaf en duwde het rechter ijzer naar buiten. Ook nog een beetje sturen en het ging perfect. Eenmaal in de winkel zag ik Edammer kaas liggen. Die kopen ze hier vaak voor Kerstmis vertelde Yvonne me laatst toen we bij haar waren. Ze liet het restant van een Edammer Kaas zien. Ongeveer nog 1/3 Edammertje met de rode korst. Nou ja korst, het is natuurlijk rode paraffine. En dat is nu juist de reden waarom de Zweden ze kopen, om dat rode buitenkantje, rood..........kerst..........leuk. Jeetje, dat je daar een kaas voor koopt . Zelf ben ik niet zo op Edammer. Yvonne eigenlijk ook niet echt, maar ja , dat rode!!! Ik heb maar weer een lekker stuk kaas uit Jämtland gekocht, een beetje oude kaas van hier. En nog een blauwschimmel kaas. En verder veel fruit en groenten, want het vriest niet hard. Dubbele laag noppenfolie in de krat en het zal die terugwandeling van 25 minuten wel overleven.

Weer thuis met de spark die hier net geparkeerd staat voor de deur beneden. Vol met groenten en fruit. En weer lekker buiten geweest. Vanmiddag eindelijk de Brother printer/kopieerapparaat/scanner ineen, die we in september kochten in Åsele, geïnstalleerd. Ik wil wat formulieren uitprinten en dus moest het nu gebeuren. Nou hij doet het, dus dat is heel mooi. Altijd erg handig!

Op het vorige bericht van vrijdag j.l. zijn 2 reacties binnengekomen. Eén van Adrie en één van Irma. Adrie heeft heel lang op Zweden gereden, tot vorig jaar eigenlijk. Hij weet dus ook heel erg veel van Zweden en vind het nog altijd machtig mooi. Irma ken ik alleen van emailcontact sinds juni 2009. We kenden elkaar niet en ze reageerde op m'n blog. Daar was ze op gekomen door tijdens surfen op het net het woord "kakelugn" in te voeren. Ja, dat woord komt nogal eens op deze blog voor in de tijd van het huis in Gafsele. Irma vertelde toen dat zo ook zo graag naar Zweden wil verhuizen met haar man en dat ze een huis aan het zoeken waren. Na een poosje heen en weer mailen spraken we af elkaar te ontmoeten. Er kwamen daarna bij ons allebei dingen op ons pad waardoor de afspraak nog niet gemaakt kon worden. We wonen niet ver van elkaar, ik denk hooguit een half uur rijden, Irma woont in Hoorn. Mij welbekend uit de tijd dat we in Grootebroek woonden, toen gingen we daar vaak statten. Inmiddels hebben Irma en haar man ook een huis gekocht, ook in Jämtland. Ze waren er nog in november. Hun huis in Nederland staat te koop en ik wens ze toe dat ze dat snel kwijt zullen zijn en ook wens ik ze heel veel geluk in en met hun huis hier in Zweden. We zullen elkaar dit jaar wel ontmoeten Irma, hetzij in Noord-Holland, hetzij in Jämtland.

Morgen heel iets anders, dan ga ik beginnen met een lambrizering te schilderen............. Zal wel een paar dagen kosten; voorbereiden (kapstok, vensterbanken en zo verwijderen), afnemen, en dan zal het wel twee keer moeten. Peter is klaar met de muur in de Gäststuga. Wonderlijk hoe mooi het na 2x sausen is geworden! Hadden we niet verwacht. Morgen daar zijn finishing touch.