Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 26 januari 2010

Even mee naar het dorp

Dinsdagavond, 23:13 u, -5,5°C, beetje wind, lichte sneeuw.
Vandaag eens het fototoestel meegenomen toen ik naar het dorp ging. Het was wel bewolkt en er wordt veel sneeuw verwacht. Waarschijnlijk ziet het er na die sneeuw ook wel weer veel mooier uit. Maar toch maar nu gedaan, dan kan ik jullie nu even meenemen naar het dorp...


Na ongeveer 1 kilometer door het bos kom ik langs Hembygdsgården. De meiboom die ervoor staat doet momenteel niet erg aan midsommar denken.

Ik nader de spoorwegovergang, nog een klein stukje rechtdoor dan loop of rijd je tegen het meer bij het dorp aan. Maar ik ga eerder rechtsaf en na een paar honderd meter linksaf, want dan heb ik dat mooie roetsjheuveltje met de spark.

In de verte zijn ze aan het ijsvissen op het meer. Het gat kan geboord worden met een handboor of met een boor met hulpmotor. Denk hierbij aan een bosmaaier, maar dan zit er een boor aan, zoiets.



De weg die door het dorp loopt met een afslag.

Het kerkgebouw van Hoting


De twee supermarkten van Hoting, links de Coöp nära en iets verder rechts de ICA


Het station van Hoting. Hier kun je de trein 'Inlandsbanan' nemen en ook op de bus stappen.

Net het hotel voorbij en dan links een schoenenzaak en kledingzaak. In het gele gebouw zit de DHZ, de loppis en de mevrouw met de lotenverkoop / jachtkleding / Systembolaget. Rechts een gebouwtje van de gemeente met o.a. de politie.

Even in de DHZ geweest dus omgedraaid en weer terug.

Hier ga ik de supermarkt (Coöp) binnen. Dit is een zijstraat met links in de verte Elkedjan (zoiets als Expert) en rechtsvoor een bloemenzaak en verderop een soort huishoudzaak.

Het 'inzamelparkje' voor oud papier, zacht plastic, hard plastic, gekleurd en ongekleurd glas, blik. Allemaal aparte bakken.

Het Folkets Hus (dorpshuis). Rechts ervan (niet op de foto) staat nog een overdekt podium voor de zomer.

Vond lang niet iedereen in Nederland ons blauwe huis (dat nu verkocht is) mooi, hier zie je het met regelmaat.
En dan maar weer naar huis...