Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





woensdag 30 december 2009

Lekker rommelen

Gisteravond, na het uitlaten van Rush, wilde ik een foto van het huis maken. Geprobeerd met flitser, maar het was één grote witte vlek door de reflectie op de sneeuw. Dan maar proberen zonder flitser. Hij is wel donker, maar toch wel leuk. Je ziet rechts de rode kerstster hangen voor het keukenraam en achter het raam links daarvan staat de eethoek. Het raampje eronder is in het souterrain, dat is de "pannrum" oftewel cv-ketelruimte. Helemaal links, naast de entree is de woonkamer.
Voor wie het interesseert, dit is de "pannrum" met links de Albin houtketel. Rechts ervan twee tanks waarvan de ideale temperatuur van het water 70 a 80°C is. Als je electrisch stookt verwarm je alleen de linker tank waar de toeters en bellen op zitten, als je hout stookt dan betrek je de tweede rechter tank erbij.

Van de andere kant gezien.

Het hout dat ik vandaag zal aanvullen tot het raam (van de bovenste foto), want morgen wordt er sneeuw verwacht en dan hoef ik voorlopig een paar dagen geen hout te halen.

Woensdagavond, 21:15 u, -24°C, helder, volle maan.
Peter gaat vandaag geen beenprothese dragen, gisteravond was de plek weer kapot. Dus een pleister "Compeed X-treme healing" erop geplakt. Die mag 7 dagen blijven zitten. Daarna dan pas de 2e huid pleister om tere huid daar nog een poosje te beschermen. Morgen wil hij weer proberen de prothese te dragen. Het is dan natuurlijk ook oudejaarsdag, hoe die ook moge verlopen. Geen speciale plannen, dus misschien heerlijk hangen. Het is vervelend dat hij de hele dag moet zitten, hij mag zo graag wat doen. Bijv. hout halen, of een beetje sneeuwruimen of wat dan ook. Maar Peter kan de hele dag lezen en ik kan lekker mijn gang gaan. Bed afhalen en wassen, schoon goed erop. Stofzuigen, raampjes beneden van binnen gelapt, hout gehaald en dozen naar de oude gastenstuga gebracht (niet naar de nieuwere, daar zijn andere plannen mee). Het zijn dozen die we in augustus meenamen in de Ford Transit bus. Het is meestal spul bij mijn ouders vandaan toen we hun huis moesten leeghalen. De spullen in die dozen die hier nu staan zijn voor de loppis die we in de zomer willen doen. De dozen moeten weg hier beneden en de spullen mogen best onder nul staan. Dan hebben we de ruimte hier beneden vrij voor de dozen die in de verhuiswagen zitten die 27 januari komt. Ik was zeer tevreden dat de dozen nu allemaal achter staan. Morgen nog even wat boodschappen doen. We hoeven voorlopig geen brood te kopen, dat bak ik zelf (nou ja de bbm). In Hoting hebben ze alleen fabrieksbrood, zowel bij de ICA als bij de Coöp, voor lekker brood moet je naar Dorotea en dat is 20 km. rijden. Dan moet je daar net toevallig zijn, ga dat niet speciaal rijden voor alleen brood. We hebben nog voor zo'n 17 broden meel in huis. Het bleek alleen geen kant-en-klaar broodbakmix voor de bbm, er moest nog zout en gist bij. Ik had eerst geen gist, maar gisteren snel even bij de ICA naar binnen gewipt, en die hadden gist. Verse gist en droge gist. Van allebei meegenomen. Dus ik ga eerst proberen met verse gist en als dat goed lukt is de droge gist voor het geval je geen verse in huis hebt. Dus eerst water in de bakvorm gedaan en het zout. Daarna wat olie. Daarop al het meel, zodat er geen vloeistof boven komt en dan de gist in kleine stukjes erop. Jeetje, ik wist niet wat ik zag vanmorgen, zo'n mooi en later bleek ook heerlijk brood. Dat hadden we niet verwacht, dat het in één keer zo goed zou lukken. We eten 's morgens altijd wat later, nadat ik de hond heb uitgelaten. Zeg maar om een uur of half tien, tien uur. En met zulk lekker vers brood natuurlijk ook wat meer. Het is hier vroeg donker, dus het warme eten ben je ook geneigd eerder te eten, zodat we eigenlijk maar 2x per dag eten. Fruit tussendoor. Ik hoorde dat de Zweden daar ook last van hebben. En 's avonds geen "snaaineigingen", dat valt mee.

Hierboven plaats ik in een nieuw bericht nog wat foto's die ik vanmorgen vroeg maakte toen ik Rush uitliet.