Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 6 augustus 2009

Denemarken en "Kaffeliqør"

Toen wij eind mei op de terugweg waren van Zweden en in Denemarken bij Pia en Steffen met ons neus in de boter (lees bierfeestje) vielen, kwam de Nederlandse jenever ter sprake. Zie blogarchief datum 9 juni en dan het tweede verhaaltje "De terugreis 30 mei.....". De Denen hebben natuurlijk "Akvavit" wat ik nog nooit geproefd heb, maar altijd wel heb gedacht dat het net zoiets is als de Nederlandse "Jonge". Wel die lust ik niet en zij dus ook niet. Volgens Steffen is Akvavit toch veel lekkerder dan Jenever. Nou dat zal wel, mij maakt het niet uit. Peter vertelde dat ik wel iets heel lekkers kon maken van "Dutch Jenever" en dat ik een flesje voor ze zou maken om in augustus dan weer mee te nemen voor ze. Dus daar zat ik aan vast. Toen ik via email een kamer ging bespreken voor 8 augustus, kreeg ik een mail terug dat ze die avond helemaal volgeboekt zijn i.v.m. een feestje (iedereen wil blijven slapen ivm drinken natuurlijk). De avond daarop had ze wel een kamer vrij. Ze zat toch wel erg in over de koffielikeur. Toen heb ik de B&B in Zweden gemaild of het ook een dag later kon en dat was mogelijk. Dus dan maar een dag later weg, dit wil je toch niet missen. Hoe kwamen we dan op koffielikeur???
Wel ik kreeg in het jaar 2000, toen ik in Californië was, een koffielikeurtje van mijn neef Henk die in L.A. woont. Dat likeurtje had hij zelf gemaakt van Hollandse jenever. Ik begreep toen ook waarom hij me had gevraagd een fles jenever mee te nemen, voor koffielikeur dus. Dat was een lekker likeurtje, alhoewel natuurlijk wel sterker dan de koffielikeur die je kant en klaar koopt. Dat lijkt dan een slap aftreksel met hooguit 20% vol. omdat jenever al minimaal 35% vol. is. Inmiddels is de koffielikeur klaar en in het huis van mijn ouders vond ik met opruimen nog een leeg bitterkruidendrankkruikje (leuk woord voor galgje). Dat goed schoongemaakt (zal wel niet vies zijn van binnen, maar toch) en de koffielikeur daar in gedaan. Voor wie nieuwsgierig is geworden en het wil proberen is hier het geheime (ha, ha) recept.........
  • 1 fles jonge jenever
  • 3 ons donkerbruine basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • flinke hand koffiebonen

Zoveel jenever uit de fles doen zodat de overige ingrediënten erbij passen of een grotere fles nemen en de jenever overdoen. Dan de rest erbij en de fles 10 dagen zo laten staan, wel iedere dag goed omschudden, zodat de suiker goed oplost en alles goed doorelkaar gaat. Na deze (minimaal) 10 dagen filteren en klaar is de heerlijke koffielikeur. Erg lekker naast een kopje cappucino of espresso na een lekkere maaltijd, nog een goeie bonbon erbij en je hebt een heerlijke drie-eenheid. Ja, ja, we weten wel wat lekker is.