Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 28 juli 2009

Verandering

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ik de weblog een beetje veranderd heb. Bovenin heb ik het huis in Gafsele al vervangen door het huis in Hoting. Hoting ligt dus niet in Lapland, maar in Jämtland. Misschien denken de mensen nu tenminste niet meer dat we bijna op de Noordpool zitten omdat we niet meer zullen zeggen dat ons huis in Lapland staat. Over het algemeen denkt men dan toch wel dat je bijna op de Noordkaap zit, maar dat is helemaal niet zo. Ik moet toegeven dat ik vroeger ook dacht dat Lapland pas veel hogerop zo begon te heten. Het huis in Hoting en het huis in Gafsele liggen zo'n 100 km uit elkaar. Het huis in Hoting ligt meer zuid-westelijk. Meer naar de Noorse grens. Is Gafsele "Åsele Kommun", zo is Hoting "Strömsunds Kommun". Gisteren me er via Zweedse sites in verdiept hoe we in dit huis internet kunnen krijgen. Ik had contact gehad met de oude eigenaar Bo en hij dacht dat het voor ons het handigst zou zijn een soort Zweedse dongel te nemen. Het werkt n.l. niet zo als in Gafsele dat je er voor bij de Gemeente moet zijn. Een Zweedse dongel kost omgerekend ca. 25 euro per maand. Neem je internet, tv en telefoon, dan ben je 30 euro per maand kwijt. De keuze is dus niet zo moeilijk. Ik wilde het dus gelijk aanvragen op de Zweedse site van Telia. Maar dat ging natuurlijk weer niet, want via zo'n site kan het weer alleen als je een Zweeds persoonsnummer hebt. Dan maar een mail naar de klantenservice gestuurd met de vraag hoe we dit kunnen oplossen. Nog geen antwoord gekregen, maar dat had ik ook niet binnen een werkdag verwacht van zo'n log orgaan dat je moet vergelijken met onze KPN. Wel......wordt vervolgd. Ik wil natuurlijk wel op deze blog blijven schrijven als we van Gafsele naar Hoting verhuisd zijn. Maar ik moet het eerst nog zien. Anders ter plaatse maar naar een telecom winkel en kijken of ze ons daar aan internet, tv en telefoon kunnen helpen. Maar ik had het liever eerder vanuit hier al geregeld.