Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





woensdag 27 augustus 2008

Toegift over de Zweden

Wat ons ook duidelijk is geworden is dat enorm veel Zweden alles "op de pof kopen" en veel gokken. Bij de supermarkten staat regelmatig een soort karretje waar je kunt gokken of bepaalde loten kunt kopen. Ook in de supermarkt zelf staat voor een aparte toonbank regelmatig een rij mensen om loten te kopen. Als je zondags op stap gaat en je ziet veel auto's staan, is de kans groot dat er een soort bingo aan de gang is, die kan je dan in een zeer wijde omtrek in alle duidelijkheid volgen. Verder zijn ze hier in het noorden niet zo poetserig . Ook lijken ze minder stress te hebben. Wat vandaag niet komt, komt morgen of misschien nog wel later. Wel zijn ze over het algemeen zeer correct, serieus, eerlijk. Ze leven een totaal ander leven hier eigenlijk. Ook de jacht is hier erg populair. Dat is iets waar ik me niet in zou kunnen aanpassen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Ik bedoel dat ik het zelf nooit zou willen en kunnen. In gedachten vind ik het vreselijk wanneer ik een eland zie lopen, of gevogelte en dat je die zou kunnen schieten en opeten! "Zielig" denk ik dan. Maar is dat niet enorm hypocriet??!!! We kopen wel een runderlapje of gehakt, spekjes of gekookte worst. Dit is meestal vlees van de bio-industrie (helaas heb ik in de omgeving van Oudesluis nog geen scharrelslager kunnen vinden). Dus van dieren die een rot leven hebben gehad. Dit in tegenstelling tot bijv. de eland die hier heerlijk volwassen heeft mogen worden in een onmetelijk natuurgebied met onbewerkt voedsel! Als dat niet bio(logisch) is!!!!